در نشست روایتگران دفاع مقدس به میزبانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون مطرح شد

مستندسازی و روایتگری خاطرات رزمندگان و خانواده معزز شهدا برای دانشجویان و نسل جدید، یکی از مصادیق جهاد تبیین است

۰۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۴۳ کد : ۱۴۸ خبر اول
تعداد بازدید:۱۷۵۸
ظهر امروز، سوم خردادماه، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، نشست روایتگران دفاع مقدس، با حضور جمعی از دانشگاهیان، رزمندگان گردان فجر شهرستان کازرون و برخی دیگر از رزمندگان و ایثارگران، مسئولان شهرستان و جمعی از علاقمندان، با سخنرانی سردار پاسدار دکتر فضل‌الله نوذری، جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص)، به میزبانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار گردید.
مستندسازی و روایتگری خاطرات رزمندگان و خانواده معزز شهدا برای دانشجویان و نسل جدید، یکی از مصادیق جهاد تبیین است

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر غریب فاضل‌لانیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و به ویژه شهدا و ایثارگرانی که در آزادسازی خرمشهر حضور داشتند، بر اهمیت تدوین و تبیین دقیق وجوه مختلف دوران دفاع مقدس از سوی دانشگاهیان و در فضاهای علمی و دانشگاهی تصریح نمود و خاطر نشان کرد: روایتگری ایثارگران و خانواده‌های گرانقدر آنها، در کنار روایتگری خانواده‌های معظم شهدا، یکی از مصادیق جهاد تبیین است که هم می‌تواند تصویری دقیق را از دوران جنگ تحمیلی پیش‌روی نسل‌های جوانتر بگذارد و هم اینکه آنها را با ارزش‌های والایی همچون فرهنگ جهاد و شهادت آشناتر سازد. بر همین اساس در دانشگاه سلمان فارسی کازرون برنامه‌ریزی‌هایی برای ثبت و ضبط خاطرات خانواده شهدا و همچنین برگزاری نشست‌هایی که بتواند زمینه روایتگری رزمندگان را فراهم آورد در دستور کار قرار داده‌ایم و در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت‌های ملی، این برنامه‌ها را تقویت کنیم.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون همچنین با تقدیر از رزمندگان کازرونی و همسنگرها و هم‌رزمانش در دوران دفاع مقدس که در روند برگزاری این نشست همراهی‌های زیادی داشتند و ضمن تأکید بر اینکه تداوم ارتباط ایثارگران با دانشگاهیان می‌تواند موجب غنای بیشتر فعالیت‌های دانشگاهی به ویژه در حوزه‌ی جهاد تبیین شود، با اشاره به پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص سالروز آزادسازی خرمشهر، خاطر نشان نمود: همانطور که دکتر زلفی‎‌گل، مقام عالی وزارت نیز تأکید کرده‌اند، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از همیشه خود را مکلف می‌داند که در شناخت آن واقعه‌ی عظیم، و درس‌آموزی از مجاهدت‌های پیروزمندانه و ترویج روحیه‌ی مقاومت، الگوسازی نماید و با تأکید بر جهاد علمی در نظام آموزشی رویدادی متمایز بیافریند. ما نیز در دانشگاه سلمان فارسی کازرون، به عنوان قطب علمی منطقه در تلاش برای تحقق این راهبردها هستیم.

در این نشست، سردار پاسدار دکتر فضل‌اله نوذری، جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص)، طی سخنانی به بررسی علل و عوامل جنگ تحمیلی، تشریح برخی عملیات‌ها و همچنین پیامدها و دستاوردهای دوران دفاع مقدس پرداخت و با تأکید بر جایگاه و اهمیت دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در تبیین دقیق دوران دفاع مقدس خاطر نشان نمود: اگر تاریخ توسط افرادی که در آن حضور داشته‌اند و تاریخ‌سازی کرده‌اند، روایت نشود، دیگرانی خواهند آمد و سعی می‌کنند با شبهه‏افکنی، روایت‌های متفاوتی را بنویسند. بر همین اساس هم مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین تأکید کرده‌اند و فرموده‌اند این روایت‌ها بایستی ثبت شده و به درستی در اختیار نسل‌های جوان‌تر قرار گیرد.

جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) همچنین با تقدیر از تلاش دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای حرکت در مسیر ثبت روایت‌های ایثارگران و خانواده‌های شهدا، به ارایه‌ی رهنمون‌هایی در این خصوص پرداخت و خاطر نشان کرد: دانشگاه سلمان فارسی کازرون و سایر دانشگاهیان می‌توانند نقش به‌سزایی در جهاد تبیین و جلوگیری از تحریف وقایع تاریخی داشته باشند و با انتقال درست و اصولی تاریخ و وقایع آن به نسل‌های جوان و نسل‌های آینده، به معاندین و دشمنان اجازه وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها را ندهند.

سردار نوذری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه تاریخی اشغال خرمشهر پرداخت و با ریشه‌یابی عوامل تاریخی حمله عراق به ایران، به تشریح برخی از عملیات‌های پیش از آزادسازی خرمشهر از جمله عملیات طریق‌القدس و عملیات فتح‌المبین پرداخت و سپس با اشاره به مراحل مختلف عملیات بیت‌المقدس، به حضور رزمندگان کازرونی در این عملیات و برخی فعالیت‌های آنها اشاره کرد و خاطر نشان نمود: عملیات آزادسازی خرمشهر، یکی از نقاط عطف تاریخی بود که به خوبی قدرت لشکر اسلام را به دشمنان نشان داد. رشادت‌های رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس و از جمله در آزادسازی خرمشهر که برای دشمنان با هیچ منطقی قابل فهم نبود، باعث شد که با تکیه به ایمانِ این رزمندگان و علیرغم وجود مشکلات متعدد تسلیحاتی و سنگ‌اندازی‌های سیاسی، در نهایت دست بالا را در جنگ داشته باشیم و اجازه ندهیم توافق‌های یک‌سویه را به ما تحمیل کنند. در نهایت هم خواسته‌های برحق ایران از جمله شناخته شدن عراق به عنوان تجاوزگر جنگ، محکومیت عراق در پرداخت غرامت، برگشتن به مرزها و... مورد پذیرش جامعه جهانی قرار گرفت.

گفتنی است در این برنامه که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید، عباس روستا، کارشناس فرهنگی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و از اعضاء خانواده‌های شهید این دانشگاه، به شعرخوانی پرداخت. همچنین در پایان این برنامه که با مجری‌گری مصطفی خسروی، یکی از رزمندگان کازرونی برگزار گردید، لوح تقدیری به محسن رستمیان‌کازرونی، به نمایندگی از رزمندگان کازرونی حاضر در عملیات آزادسازی خرمشهر اهدا گردید.

شایان ذکر است سردار دکتر فضل‌الله نوذری، پیش از حضور در این نشست، از سایت پردیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و بناهای آماده بهره‌برداری و کارگاه‌های فعال این سایت بازدید نمود و پس از آن با حضور در جمع دانشگاهیان دانشگاه سلمان فارسی کازرون به گلباران قبور مطهر شهدای گمنام پرداخت.

 

برای مشاهده تصاویر بیشتر از برگزاری این رویداد، اینجا را کلیک کنید.


( ۵ )

نظر شما :