با برگزاری اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اندیشه‌ورزی در مکتب عاشورا صورت پذیرفت

نشست تخصصی «انسان آزاداندیش با الهام از مکتب امام حسین(ع)» برگزار شد

۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۸ کد : ۲۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۰۴
ظهر امروز، ۲۵ مردادماه، اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «اندیشه‌ورزی در مکتب عاشورا» با عنوان «انسان آزاداندیش با الهام از مکتب امام حسین(ع)» از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و با سخنرانی دکتر عباس عاشوری‌نژاد، پژوهشگر و دبیر مرکز هم‌اندیشی نخبگان دانشگاهی دانشگاه آزاد استان بوشهر با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و علاقمندان این حوزه از طریق بسترهای مجازی برگزار گردید.
نشست تخصصی «انسان آزاداندیش با الهام از مکتب امام حسین(ع)» برگزار شد

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در ابتدای این نشست با تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، تاسوعا و عاشورای حسینی، این ایام را فرصتی مناسب برای تعمق هرچه بیشتر در مبانی قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا برشمرد و خاطر نشان نمود: فرهنگ عاشورایی در عمق جان و دل‌های ما اثر گذاشته و درس‌های فراوانی به ما داده است. از جمله اینکه برای دفاع از دین، بایستی فداکاری کرد و در راه قرآن باید از همه چیز گذشت و هنگامه نبرد که در بگیرد، همه بایستی در یک صف قرار بگیرند. تبیین دقیق و درونی کردن این آموزه‌ها، نیاز به کمک هرچه بیشتر جامعه دانشگاهی دارد و در همین راستا سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی در مکتب عاشورا به میزبانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون طرح‌ریزی شده که امیدواریم بتواند زمینه‌ای برای نقش‌آفرینی هرچه مناسب‌تر دانشگاه و دانشگاهیان در حوزه مبانی علمی و اعتقادی عاشورا باشد.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون همچنین با تصریح بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی منطقه کازرون، با قدردانی از پذیرش دعوت این دانشگاه از سوی دکتر عباس عاشوری‌نژاد جهت ارایه بحث، خاطر نشان نمود: در رویکردهای برنامه‌ریزی شده برای دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در تلاش هستیم تا از ظرفیت‌های پرشمار و غنی دانشگاهیان و اندیشمندان کازرونی در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم و فرصتی را فراهم آوریم تا از توانمندی‌های نخبگان این شهرستان جهت پیشبرد اهداف توسعه‌ای آن استفاده شود.

در ادامه این نشست، دکتر عباس عاشوری‌نژاد، پژوهشگر و دبیر مرکز هم‌اندیشی نخبگان دانشگاهی دانشگاه آزاد استان بوشهر، مبحث انسان آزاداندیش با الهام از مکتب امام حسین(ع) را که بخشی از پروژه فکری و مطالعاتی ایشان است را برای شرکت‌کنندگان ارایه داد و در خلال بحث با ارایه تعریفی از آزاداندیشی خاطر نشان نمود: آزاداندیشی صفتی برای انسانی است که تلاش می‌کند خود را از قید و بندهای گوناگون رها ساخته و در جایگاه یک انسان سالم در جهت خودشکوفایی حرکت کند. این انسان در مرحله بعد می‌تواند به آزاداندیشی دیگران نیز کمک کند و اینگونه است که می‌توان از کرامت انسانی سخن گفت.

این استاد دانشگاه در ادامه با تأکید بر اینکه بنا بر آیات قرآنی، انسان در بهترین ترکیب آفریده شده است، پس حق ندارد به بدی فکر کند، افزود: پس از آزادی فکر به آزادی در بیان خواهیم رسید و اتفاق بزرگ و اساسی زمانی شکل می‌گیرد که بتوان این آزادی را در ساحت رفتار نیز به کار بست.

دکتر عاشوری‌نژاد در ادامه با ذکر مصادیق متعددی از احدایث و سیره زندگی امام حسین(ع)، آنها را همچون الگوهایی ارزشمند و جاودانه برای آزاداندیشان برشمرد و به معرفی شاخصه‌های آزاداندیشی براساس آموزه‌های مکتب امام حسین(ع) پرداخت و خاطر نشان نمود: نخستین و اصلی‌ترین گام در آزاداندیشی، نپذیرفتن اسارت است. در این میان اصلی‌ترین و مخوف‌ترین زندان، زندان خویشتن است. بنابراین دغدغه انسان آزاداندیش در گام نخست، نجات بخشیدن خود از اسارت زندان وجود خویش است و با جد و جهد و توکل در مقام عبودیت، می‌تواند با آسودگی از زندان اسارت خویشتن رهایی یابد.

دبیر مرکز هم‌اندیشی نخبگان دانشگاهی دانشگاه آزاد استان بوشهر، همچنین با مروری بر برخی فرازهای دعای عرفه، تصریح نمود: همانطور که امام حسین(ع) در گفتار و رفتارش به ما آموخته است، انسان آزاداندیش گردن‌فرازانه در مقابل ظلم می‌ایستد و تن به ظلّت نمی‌دهد.

گفتنی است در پایان این نشست که به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا، به صورت غیرحضوری و از طریق بستر مجازی adobe connect برگزار گردید، دکتر عاشوری‌نژاد به پرسش‌های مطرح شده از سوی شرکت‌کنندگان پاسخ دادند.


نظر شما :