نشست تخصصی «انسان، هوش مصنوعی و آینده» در دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد

۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۸ کد : ۲۹۷ خبر اول
تعداد بازدید:۳۶۰
نشست تخصصی «انسان، هوش مصنوعی و آینده» با سخنرانی دکتر احسان احمدی، دکترای هوش مصنوعی و با حضور دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه، دکتر علی غفارپناه، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، جمعی از دانشجویان و علاقمندان این حوزه در دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد.
نشست تخصصی «انسان، هوش مصنوعی و آینده» در دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این نشست با اشاره به وظایف ذاتی دانشگاه‌ها در تولید و نشر علم، خاطر نشان نمود: برگزاری رویدادهای علمی مختلف و متناسب با نیازهای مختلف علمی و فرهنگی جامعه، یکی از اهداف کاری و برنامه‌های عملیاتی است که دانشگاه سلمان فارسی کازرون دنبال می‌کند. در این راستا علاوه بر برگزاری نشست‌های مختلف، برخی رویدادهای دوره‌ای همچون مجموعه «نشست‌های تخصصی شناخت‌شناسی سلمان فارسی» و سلسله «نشست‌های اندیشه‌ورزی در مکتب عاشورا» نیز برگزار شده و در حال تداوم هستند. علاوه بر آن، پرداختن به موضوع‌های پراهمیت دیگری همچون هوش مصنوعی نیز که ظرفیت برگزاری در قالب نشست‌های تخصصی و به صورت دوره‌ای را دارد، می‌تواند گام مهم دیگری در جهت انجام مسئولیت دانشگاه در برابر جامعه باشد.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، همچنین خاطر نشان نمود: با توجه به ضرورت و اهمیت برگزاری رویدادهای مختلف علمی و ارائۀ دستاوردهای پژوهشی به عموم مردم و نهادهای مختلف و دستگاه‌های اجرایی، ضروری است گروه‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه سلمان فارسی کازرون در تدوین برش عملیاتی برای دستابی به اهداف سند راهبردی این دانشگاه، به برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های علمی، توجه ویژه‌ای داشته باشند. به خصوص که یکی از دانشکده‌های مصوب این دانشگاه، «دانشکده علوم پایه و فناوری‌های بین‌رشته‌ای» است و برگزاری رویدادهای علمی، امکان مناسب‌تری برای گفتگوهای بین رشته‌ای و دستیابی به اهداف این دانشکده را فراهم می‌آورند.

در این نشست، دکتر احسان احمدی، دکترای هوش مصنوعی، ضمن ارائۀ تعاریف و مفاهیم رایج در حوزۀ هوش مصنوعی و مرور برخی پیچیدگی‌های این حوزه، خاطر نشان نمود: این روزها صحبت‌های زیادی در مورد هوش مصنوعی شنیده می‌شود و هر روزه خبرهای متنوعی از آن در رسانه‌ها انتشار می‌یابد. هر روز ابعاد بیشتری از زندگی بشر با هوش مصنوعی درگیر شده و بسیاری از شغل‌ها در خطر نابودی قرار گرفته و از طرف دیگر شغل‌های جدیدی خلق می‌شوند. بر همین اساس آشنا شدن با این حوزه و آگاهی بخشیدن در مورد آن، یکی از ضرورت‌های مهم محسوب می‌شود.

دکتر احمدی همچنین افزود: علم هوش مصنوعی با ساخت ماشین‌های هوشمندی سر و کار دارد که تا حدی تفکر انسانی داشته و به عبارتی کارهایی انجام می‌دهند که به تحلیل و پیش‌بینی نیاز دارد. از پیشرفت سخت‌افزارها و افزایش توان محاسباتی آنها و داده‌های عظیمی که هر ثانیه در جهان تولید می‌شود، می توان به عنوان دو علت اساسی هیاهو و انقلاب هوش‌مصنوعی نام برد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه می‌توان ادعا کرد هوش مصنوعی به خودآگاهی نزدیک شده است و بنابراین می‌بایست برای استفاده از خدمات بی‌بدیلش آماده و برای مقابله با خطرات احتمالی آن مجهز شویم، به تشریح برخی چشم‌اندازهای آینده در این حوزه از علم پرداخت.

گفتنی است در ادامه این نشست که از سوی کانون کارآفرینی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد، حاضرین به طرح پرسش‌ها و ایده‌های خود در ارتباط با موضوع مطرح شده پرداختند.


( ۲ )

نظر شما :