دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام مطرح نمود

هرگونه تحریف پیرامون سلمان فارسی، اعم از سلوک رفتاری و یا زادگاه وی، جفای به آن حضرت و جفای به خاندان عصمت و طهارت است

سلمان فارسی از برجسته‌ترین الگوها برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است
۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۷ کد : ۳۵ خبر اول
تعداد بازدید:۸۷۷
دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام در دومین نشست تخصصی شناخت سلمان فارسی که صبح امروز ۲۴ شهریورماه، به مناسبت روز سلمان فارسی و به صورت نیمه‌حضوری در دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید، ضمن تبیین ویژگی‌های برجسته شخصیتی و خدمات شایان توجه این صحابه گرانقدر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) که موجب شده بود حضرت محمد(ص) ایشان را از خاندان عصمت و طهارت بداند، تصریح نمود هرگونه تحریف پیرامون ابعاد مختلف شخصیتی و زندگی ایشان، اعم از نسبت‌های ناروا و یا در نظر نگرفتن زادگاه واقعی آن حضرت، جفایی به ایشان و در نتیجه جفایی به خاندان عصمت و طهارت است.
هرگونه تحریف پیرامون سلمان فارسی، اعم از سلوک رفتاری و یا زادگاه وی، جفای به آن حضرت و جفای به خاندان عصمت و طهارت است

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در ابتدای این نشست که با حضور جمعی از دانشگاهیان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر علمی به ابعاد مختلف شخصیتی سلمان فارسی، از قرارگیری نشست‌های تخصصی پیرامون شناخت سلمان فارسی در تقویم رویدادهای علمی و فرهنگی دانشگاه سلمان فارسی کازرون خبر داد و خاطر نشان نمود: اینکه زادگاه این صحابه گرانقدر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) در کازرون بوده و نام تنها دانشگاه دولتی این شهرستان نیز به نام ایشان مزین شده است، رسالتی پیرامون شناخت ابعاد مختلف وجودی سلمان فارسی و ارایه الگوهایی از آن حضرت به جامعه را بر دوش ما قرار داده است. بر همین اساس طی یک سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دانشگاه سلمان فارسی کازرون، علاوه بر طرح‌ریزی و اجرای سلسله نشست‌هایی تخصصی که امروز دومین نشست آن را برگزار کرده‌ایم، طرح ملی اهداء جایزه سلوک مدیریتی سلمان فارسی به میزبانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارایه داده‌ایم و خوشبختانه با اعلام موافقت مقدماتی از سوی وزارت‌خانه، اکنون در مرحله سیر مراحل برای چارچوب‌بندی اجرایی این پروژه ملی قرار گرفته‌ایم.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون همچنین با قدردانی از تلاش‌های علمی دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی که از مفاخر علمی محسوب می‌شوند، خاطر نشان نمود: پاسبانان حریم امامت، ولایت و نبوت، فقط مرزبان‌های شریف نیستند، بلکه افرادی هم که در کتابخانه‌ها و در جریان مطالعه‌های علمی مانع از تحریف تاریخ و تعرض به ساحت ائمه هم می‌شوند، در ردیف این پاسبانان قرار می‌گیرند.

دکتر فاضل‌نیا در پایان ابراز امیدواری نمود با ادامه تلاش‌ها و با تکیه به ظرفیت‌های مختلفی که در سطح شهرستان، استان و کشور وجود دارد، بتوانیم ابعاد شخصیتی سلمان فارسی را بیش از پیش معرفی نموده و آن را به عنوان الگو و ترازی برای تحقق رفتار علوی در بین مدیران ایران اسلامی ترویج نماییم.

دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام نیز در این نشست، ضمن تقدیر از اهتمام و جدیت ریاست دانشگاه سلمان فارسی کازرون و مجموعه این دانشگاه درخصوص عمل به رسالت‌های اجتماعی که برعهده گرفته‌اند، به مرور اسناد تاریخی و تشریح مقام رفیع سلمان فارسی پرداخت و خاطر نشان نمود: گرچه سلمان فارسی از وجوه مختلفی اعم از قرار گرفتن در بین صحابه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، قرار گرفتن در جمع عشره مبشره یعنی ده نفری که پیامبر به آنها مژده بهشت داده و همچنین قرار گرفتن در ارکان اربعه شیعه یعنی در کنار ابوذر، مقداد و عمار نسبت به بسیاری دیگر برجسته‌تر است، اما یکی از وجوه ممیزه حضرت سلمان را که زمینه‌ساز جایگاه رفیع وی در صدر اسلام شده است را بایستی در حقیقت‌جویی آن حضرت و همچنین عدم گرایشش به شرک و کفر دانست که در تمام طول زندگی‌اش نمایان بوده است.

این استاد دانشگاه در ادامه به مرور برخی تعابیر ائمه اطهار پیرامون سلمان فارسی پرداخت و با بیان نقلی از رسول گرانقدر اسلام، حضرت محمد(ص) مبنی بر اینکه «بهشت، مشتاق سلمان است» و با برشمردن برخی احدایث و تعابیر دیگر از ائمه پیرامون سلمان فارسی، تصریح نمود: تعابیر بعضاً منحصربه‌فردی که از سوی ائمه پیرامون سلمان فارسی مطرح شده و بسیاری از آنها در متون مختلف شیعه و سنی نیز آمده و اتفاق نظر علما را نیز دارد، حاکی از جایگاه رفیع حضرت سلمان و نقش تأثیرگذار ایشان در اسلام است. این مقام آنقدر رفیع است که حضرت علی(ع) در خصوص سلمان فارسی می‌فرماید «از گِل ما سرشته شده است». بنابراین این افتخاری بزرگ برای اهالی کازرون و اهالی فارس و ایران است که زادگاه فردی با این تعابیر درخشان در بیان ائمه اطهار در سرزمین آنها بوده است. به ویژه مردم کازرون که به استناد معتبرترین اسناد تاریخی و به تصریح مقام معظم رهبری که خود ایشان با مرتبه بالای علمی و پژوهشگری که در تاریخ اسلام دارند، در جمع مردم کازرون به این موضوع اشاره کرده‌اند و بر آن صحه گذاشته‌اند.

دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی همچنین در ادامه با اشاره به ابتکار ریاست دانشگاه سلمان فارسی کازرون در طرح‌ریزی طرحی ملی برای اهدا جایزه سلوک مدیریتی سلمان فارسی به مدیران کشور، خاطر نشان نمود: اسناد متعدد تاریخی نشان می‌دهند که حضرت سلمان، مظهر فضائل برجسته اخلاقی بوده‌اند. بنابراین بایستی از این سلوک و رفتار مدیریتی الگو بگیریم و آن را در اختیار جامعه قرار دهیم که خوشبختانه این مهم در دانشگاه سلمان فارسی کازرون شروع شده است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر ایجاد تمدن نوین اسلامی، سلمان فارسی را یکی از الگوهای موثر در تحقق این تمدن‌سازی دانسته و خاطر نشان نمود: ایده‌پردازی و عالم بودن از مولفه‌های ایجاد تمدن است که سلمان فارسی در هر دوی این خصیصه‌ها، ویژگی‌های ممتاز و بارزی دارد. ایشان هم در طرح ایده‌هایی راه‌گشا خدمات شایانی را در صدر اسلام داشته‌اند و هم به دلیل کسب علم در محضر چند معصوم و همچنین در میان علمای سایر ادیان، الگویی برجسته و شایان توجه برای این موضوع هستند. بنابراین در بحث تمدن‌سازی بایستی از حضرت سلمان بهره بگیریم.

دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی در پایان با اشاره به برخی نقش‌ها و ویژگی‌های بارز دیگر سلمان فارسی از جمله نقش هدایت‌گرانه و نجات‌بخشی، نقش برجسته در مسایل نظامی و دفاعی و به ویژه نقش سیاسی آن حضرت که به شکل‌گیری و رشد تمدن اسلامی که پایه‌های آن توسط نبی مکرم اسلام(ص) بنا نهاده شده بود، کمک‌های شایان توجهی نموده، اظهار امیدواری کرد با تداوم برگزاری رویدادهایی علمی همچون نشست‌های تخصصی شناخت سلمان فارسی که به میزبانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار می‌شود، بتوان نقش موثری در شناخت هرچه بهتر آن حضرت و به کار بستن الگوهای برگرفته از زندگی و سلوک رفتاری سلمان فارسی ایفا نمود.

در پایان این نشست نیز شرکت‌کنندگان که از طریق حضور در سالن اجتماعات دانشگاه سلمان فارسی کازرون و همچنین بسترهای مجازی در این مراسم حضور داشتند، به طرح پرسش‌هایی پیرامون وجوه مختلف و بیان برخی دغدغه‌ها درخصوص پاره‌ای از اقدامات اخیر درخصوص زندگی سلمان فارسی پرداختند. از جمله دغدغه‌های مطرح شده پیرامون ساخت فیلم سلمان فارسی بود که دکتر رجبی‌دوانی با تصریح بر اینکه فیلمنامه این فیلم را خوانده و اشکال‌های آن را از جمله درخصوص زادگاه سلمان به دست‌اندرکاران انتقال داده است، تأکید نمود: در ارتباط با زادگاه سلمان فارسی، نقل‌های متفاوتی وجود دارد، اما نقل مربوط به کازرون معتبرتر است، به خصوص که سند داریم به فرمان حضرت رسول اکرم(ص)، امیرالمومنین علی(ع) فرمانی برای اقوام سلمان در کازرون می‌نویسد. این مسئله برای ما حجت است. همانطور که گفتم رهبر معظم انقلاب هم بر آن صحه گذاشته‌اند. بنابراین مسئله را به جد پیگیری کرده و همچنان دنبال می‌کنم تا مانع از تحریف تاریخ شوم. خوشبختانه نگاه‌ها و ظرفیت‌های عالمانه‌ای در صدا و سیما وجود دارد که مانع از بروز این خطا و تحریف تاریخی شود، اما چنانچه عده‌ای نخواهند به هر دلیلی بر این مسئله صحه بگذارند، کار را از طریق دفتر مقام معظم رهبری، وزارت کشور و سایر دستگاه‌های مسئول دنبال خواهیم کرد.

ایشان همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون رابطه سلمان فارسی و ایرانیان، تصریح نمود: در برخی متون نام سلمان دیگری آمده است که بعضاً در روایت‌های امروزی با سلمان فارسی اشتباه گرفته شده است. در عین حال بایستی بدانیم که یکی از شاخص‌ترین ارتباط‌های سلمان فارسی و ایرانیان به فرمانروایی مدائن برمی‌گردد. شهری که بزرگان ایرانی در آن حضور داشته‌اند. سلمان فارسی در این زمینه آنقدر موفق بوده که هیچ نقلی از اعتراض و شورش مردم در طول مدیریت ایشان نداریم، در صورتی که همزمان و در شهرهای دیگر شورش‌هایی اتفاق می‌افتاده است. این مسئله ناشی از عملکرد درست و اسلامی حضرت سلمان بوده است. بنابراین طرح مسایل و ایجاد شبهه‌هایی که از سوی برخی تحریف‌کنندگان تاریخ مطرح می‌شود، جفایی بیش نیست.

گفتنی است این برنامه، دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی پیرامون شناخت سلمان فارسی بود که از سوی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار می‌گردد. سال گذشته، اولین نشست این سلسله نشست‌ها با سخنرانی حجت‌الاسلام مجید رضایی با عنوان «پرسشگری و جستجوگری در سلوک رفتاری و منش اخلاقی سلمان فارسی» برگزار شده بود.

 

 

 

 


نظر شما :