همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد

رونمایی از چهار کتاب دانشگاهیان دانشگاه سلمان فارسی کازرون

۲۹ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۵ کد : ۳۶۵ خبر اول
تعداد بازدید:۳۵۷
همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی و طی آیینی با حضور جمعی از اعضاء هیئت‌ رئیسه، اعضاء هیئت علمی، یاوران علمی و دانشجویان دانشگاه سلمان فارسی کازرون، از کتاب‌های «تعاریف صوفی» نوشتۀ دکتر مهدی رضائی، «عیار عرفان» نوشتۀ دکتر مهدی رضائی و دکتر فاطمه صادقی‌نقدعلی‌علیا، «در باب اسطوره» نوشتۀ دکتر مهدی رضائی و سهراب سعیدی و «بازار کازرون» نوشتۀ محسن عباسپور، رونمایی شد.
رونمایی از چهار کتاب دانشگاهیان دانشگاه سلمان فارسی کازرون

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این آیین ضمن گرامیداشت هفتۀ کتاب و کتابخوانی، بر ضرورت انتشار دستاوردهای مختلف علمی و پژوهشی اعضاء هیئت علمی و دانشگاهیان تأکید و ابراز امیدواری نمود با توجه ویژه به حوزۀ کتاب و کتابخوانی، شاهد رشد بیش از پیش انتشار کتاب و تقویت فرهنگ مطالعه در سطح کشور باشیم.

دکتر مهدی رضائی، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در این آیین، با اشاره به کتاب‌های «تعاریف صوفی» و «عیار عرفان»، این دو کتاب را دربردارندۀ بخشی از نتایج به دست آمده از یک پروژۀ مطالعاتی در ارتباط با عرفان و تصوف برشمرد و با اشاره به ریشه‌های تاریخی و ضرورت‌های مطالعه در این حوزه، خاطر نشان نمود: در قالب این پروژۀ مطالعاتی، با رویکرد نقد درون گفتمانی به مطالعۀ آثار مرتبط با حوزۀ عرفان و تصوف پرداخته شد. این مطالعه از سه منظر نقد مبانی، نقد روش‌ها و نقد اهداف و آمال صورت پذیرفت. کتاب تعاریف صوفی به نقد مبانی می‌پردازد و با توجه به محتوای آن می‌تواند منبع خوبی برای علاقمندان به آشنایی با تعاریف و مفاهیم این حوزه و همچنین پژوهشگرانی باشد که پیرامون عرفان و تصوف مشغول به پژوهش هستند. در کتاب عیار عرفان نیز به نقد و بررسی اهداف و آمال جریان تصوف پرداخته شده است.

دکتر رضائی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کتاب «در باب اسطوره» اشاره کرد و افزود: این کتاب، مباحث مطرح شده در کلاس درسی اسطوره و حماسه در مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون است که براساس تلاش سهراب سعیدی، یکی از دانشجویان توانمندم در این مقطع تحصیلی، در قالب کتاب گردآوری و در هفت فصل تنظیم و منتشر شده است.

محسن عباسپور، مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در این آیین به ارائۀ توضیحاتی پیرامون کتاب بازار کازرون پرداخت و خاطر نشان نمود: این کتاب، نخستین جلد از پروژۀ تاریخ شفاهی کازرون است که از سوی انتشارات هوم دنبال می‌شود. در قالب این کتاب، براساس روش‌های علمی حوزۀ تاریخ شفاهی، در قالب گفتگو با حاج منصور داوودی، یکی از چهره‌های شاخص و نام‌آشنای بازار کازرون، به موضوعات مختلف مرتبط با این بازار پرداخته شده است. بازار کازرون یکی از نهادهای اجتماعی موثر در تاریخ اجتماعی این شهر است و در قالب گفتگوهای این کتاب، تلاش شده از زوایای مختلف، این وجوه اجتماعی نیز روایت و ثبت شود.

گفتنی است در پایان این آیین، لوح تقدیری به نویسندگان کتاب‌ها و همچنین یاوران علمی کتابخانه دانشگاه و دانشجویان همکار با این کتابخانه اهدا گردید.


( ۴ )

نظر شما :