دکتر علیرضا فارسی‌نژاد در نشست بصیرتی و روشنگری به میزبانی اداره آموزش و پرورش کازرون مطرح کرد

ضرورت توجه جهادگونه به تبیین‌گری و تلاش برای برگزاری انتخاباتی با مشارکت پرشور و حداکثری

۱۴ آذر ۱۴۰۲ | ۰۱:۴۸ کد : ۳۷۷ خبر اول
تعداد بازدید:۲۲۸
دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های استان فارس، در نشست بصیرتی و روشنگری که به میزبانی اداره آموزش و پرورش کازرون و با حضور جمعی از مسئولان این اداره و معاونان و مسئولان پرورشی مدارس سه مقطع تحصیلی کازرون برگزار شد، ضمن تشریح ضرورت‌های تبیین‌گری جهادگونه، بر نقش و اهمیت جایگاه معلم‌ها و اساتید دانشگاه‌ها تصریح نمود و با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت توجه به نقش‌آفرینی و اثرگذاری برای برپایی انتخاباتی پرشور با مشارکت حداکثری تأکید کرد.
ضرورت توجه جهادگونه به تبیین‌گری و تلاش برای برگزاری انتخاباتی با مشارکت پرشور و حداکثری

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این نشست ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جهاد تبیین، فریضه واجبِ قطعی و فوری است، بر ضرورت توجه و گام برداشتن عملی در این مسیر تأکید و خاطر نشان نمود: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که افراد اطلاعات زیادی دارند اما عموماً این اطلاعات سطحی و در موارد متعددی غلط هستند. جریان‌هایی وجود دارند که نقاط قوت را ضعف نشان می‌دهند و نقاط ضعف را نقطۀ قوت معرفی می‌کنند. در چنین فضایی نقش ما به عنوان معلم یا استاد دانشگاه ایجاب می‌کند کارهایی که انجام شده را به مردم بگوییم. بایستی برای مردم تشریح کنیم که به عنوان مثال اقتصاد یک پدیدۀ چندوجهی است و نمی‌شود تنها یک وجه را گفت و وجوه دیگر آن را کتمان کرد. مدل تحلیل و فهم مسائل اجتماعی، سیستمی است و مقوله‌هایی مانند اقتصاد، فرهنگ، سیاست و... در همدیگر گره خورده‌اند و نمی‌توانیم تک‌بعدی به مسائل نگاه کنیم. بنابراین نیاز است در خانه، مدرسه، دانشگاه و جامعه، در مسیر تبیین گام برداریم چراکه جهاد تبیین، علاج است.

این استاد دانشگاه در ادامه با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی در حوزۀ تربیت و جهاد تبیین، حرکت عینی در این مسیر را از نیازهای مهم امروز جامعه و به ویژه نظام‌های آموزشی مانند دانشگاه و آموزش و پرورش برشمرد و افزود: در عین توجه به اینکه ساختارها و نهادها چه اقدامی در جهت تحقق جهاد تبیین انجام داده‌اند؟ بایستی از خودمان هم به عنوان یکی از افراد جامعه بپرسیم ما برای خودمان چه نقشی در فرهنگ، اقتصاد، تربیت و بهبود معیشت تعریف کرده‌ایم؟ در نظر داشته باشیم که حرکت ما در مسیر تبیین‌گری، بایستی جهادگونه باشد. یعنی  در همین شرایط و با همه مشکلات اقتصادی و گرفتاری‌های مختلف و معمول خانوادگی که داریم، باید برای تبیین‌گری مبارزه کنیم و بجنگیم. اگر در این شرایط سخت و مشکلات، پای آرمان‌ها و اعتقاداتمان ایستادیم و مبارزه کردیم و هدف و رسالت خودمان را به نحو احسنت دنبال کردیم، می‌توانیم بگوییم جهاد کرده‌ایم.

دکتر فارسی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر جایگاه و اهمیت نقش معلمی، خاطر نشان نمود: حمایت همه‌جانبه از معلم‌ها و تلاش اصولی و زیرساختی برای برطرف نمودن تمامی مشکلات آنها، امری مهم و ضروری است. سرمایه‌گذاری‌های اصلی را باید در آموزش و پرورش و در نهادهای مهمی مانند دانشگاه فرهنگیان انجام دهیم؛ چراکه نقش معلم در جامعه، نقشی بسیار کلیدی و اثرگذار است. معلم نیز باید وظیفه و رسالت خودش را بداند و به آن خوب عمل کند. بر این اساس وقتی گفته می‌شود معلمی شغل انبیاء است، بایستی به این مهم توجه کنیم که شغل انبیاء و رسالت انبیاء چه بوده است؟ اینگونه است که متوجه می‌شویم، معلمی، صرفِ کلاس رفتن و درس دادن نیست.

وی همچنین به رویکردهای اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه اکنون در وزارت علوم بحث دانشگاه حکمت‌بنیان دنبال می‌شود. یکی از مولفه‌های چنین دانشگاهی، شاگردپروری است. شاگردپروری باید در آموزش و پرورش نیز اتفاق بیفتد.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در ادامه با اشاره به در پیش بودن برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت توجه جدی به حضور و مشارکت حداکثری در این انتخابات تأکید کرد و افزود: متأسفانه در برخی موارد به انتخابات‌ها به عنوان یک پدیدۀ سرنوشت‌ساز نگاه نمی‌شود. این درصورتی است که ویژگی پدیده‌های اجتماعی این است که اگر شما با آنها خنثی یا منفعل مواجه شدید، آن پدیده بر شما غالب می‌شود. علاوه بر این، وقتی ما در شرایطی قرار داریم که تحت یک فشار و هجمۀ جهانی هستیم و می‌خواهند ما را به زمین بزنند، نباید در زمین دشمنان بازی کنیم. آرمان دشمن این است که مردم پای صندوق‌ها نروند. براین اساس بایستی توجه کنیم که اگر پای صندوق نرویم، در زمین چه کسی بازی کرده‌ایم؟ بنابراین مشارکت در انتخابات، واجب عقلی است. وظیفه ما فقط این نیست که رأی دهیم، بلکه وظیفه داریم که دیگران را هم به رأی دادن تشویق کنیم، به ویژه وقتی فردی را به عنوان منتخب خود انتخاب کرده‌ایم وظیفه داریم با طرح دلایل این انتخاب، دیگران را نیز به حضور در انتخابات و رأی دادن به آن فرد، تشویق کنیم. اصل، مشارکت در انتخابات است. در این مسیر جهادگونه تلاش کنیم و توجه داشته باشیم با عدم مشارکت، مشکل حل نمی‌شود، بلکه بدتر می‌شود. همه تلاش کنیم مشارکتی پرشور و حداکثری با انتخاب اصلح و خوب رقم بخورد.


( ۲ )

نظر شما :