دکتر علیرضا فارسی‌نژاد در جمع بسیجیان شهرستان کازرون مطرح نمود

تشریح مبانی سه‌گانۀ مشروعیت در گفتمان انقلاب اسلامی و نقش جهاد تبیین در تقویت آن

۱۵ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۸ کد : ۳۷۹ خبر اول
تعداد بازدید:۳۹۲
دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و رئیس بسیج اساتید استان فارس، در نشستی تبیینی که به میزبانی ناحیه مقاومت بسیج سپاه کازرون و با حضور جمعی از بسیجیان این شهرستان برگزار شد، ضمن تشریح رابطه مشروعیت و مقبولیت در مبانی انقلاب اسلامی، به تبیین ضرورت توجه به مشارکت در انتخابات پرداخت و رأی مردم را دارای وجوب مختلف شرعی و عقلی برشمرد که علاوه بر ایجاد حق برای عموم مردم، تکالیفی را نیز برای آنها در بر دارد و بایستی با توجه جدی به جهاد تبیین در مسیر آگاهی‌رسانی پیرامون آن حرکت کرد.
تشریح مبانی سه‌گانۀ مشروعیت در گفتمان انقلاب اسلامی و نقش جهاد تبیین در تقویت آن

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این نشست با تصریح بر اینکه در نگاه غربی، مشروعیت و مقبولیت واحد است اما در گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه امامین انقلاب، اینگونه نیست، خاطر نشان نمود: مقام معظم رهبری برای مشروعیت، سه رکن قائل هستند. این سه رکن شامل حقانیت است که شرط لازم محسوب می‌شود و مقبولیت که شرط تحقق است و کارآمدی که شرط دوام و استمرار است.

دکتر فارسی‌نژاد در ادامه با تشریح بیشتر این سه رکن خاطر نشان نمود: مقبولیت، یعنی رأی و خواست مردم، یک رکن مشروعیت است. حقانیت هم یعنی اینکه کسی که می‌خواهد بر مردم ولایت داشته باشد، بایستی صلاحیت‌های لازم را نیز داشته باشد که در این جایگاه قرار بگیرد. این صلاحیت هم از مبانی دینی و جهان‌بینی ما می‌آید. رکن سوم هم کارآمدی است. مقام معظم رهبری در موضوع مشروعیت بر هر سه رکن تصریح نموده‌اند.

استاد دانشگاه شیراز همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تبیین مشارکت و اهمیت آن در مشروعیت پرداخت و خاطر نشان نمود: در رابطه با اینکه چه میزان برای مشارکت مردم، نقش و اهمیت قائل هستیم، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند منتج به سناریوهای گوناگونی شود. از میان آنها سناریوهایی که مشارکت حداکثری را دنبال کنند، در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی قرار می‌گیرند که می‌تواند به نتیجۀ حداکثری و مطلوب برای جامعه نیز منتج شود.

وی در این رابطه افزود: تأکیدهای مقام معظم رهبری همواره مبنی بر مشارکت بالا بوده است چراکه در اندیشه ایشان، جایگاه مردم، اصیل است و مردم یک رکن مشروعیت نظام هستند. رأی مردم، حق شرعی و قانونی آنهاست که هم خدا به آنها داده و هم در قانون بر آن تأکید شده است و هیچ‌کس هم نمی‌تواند مردم را از این حق محروم کند. البته مردم در برابر این حق، تکلیف هم دارند و مشارکت در انتخابات، هم وجوب عقلی و هم وجوب شرعی دارد.

رئیس بسیج اساتید استان فارس در همین رابطه افزود: در این میان ما وظیفه داریم در جهت افزایش آگاهی مردم تلاش کنیم و در این مسیر به جهاد تبیین نیازمندیم. امروز که دشمنان ایران به دنبال پایین آوردن میزان مشارکت در انتخابات هستند، لزوم افزایش آگاهی عمومی و تبیین جهادگونۀ دستاوردهای نظام از ضرورت‌های اصلی و اساسی محسوب می‌شود. در شرایطی که شاهد هستیم جمهوری اسلامی ایران امروز با قدرت و صلابت، فضای منطقه را مدیریت می‌کند که این مسئله نشانۀ اقتدار است، تلاش برای افزایش مشارکت، گامی در جهت سرخوردگی دشمنان انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.


نظر شما :