به دنبال طرح برنامه‌های در دست اجرای دانشگاه و اعلام حمایت‌های کانون دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست‌جمهوری مطرح شد

تسریع حرکت دانشگاه سلمان فارسی کازرون در حوزۀ شکوفایی علم و دانش

۱۶ آذر ۱۴۰۲ | ۰۶:۴۷ کد : ۳۸۱ خبر اول
تعداد بازدید:۳۰۲
نشست تخصصی «بسترسازی و تأمین سازوکار لازم برای ایجاد نوآوری و ثبت پتنت» با سخنرانی دکتر میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، فرماندار ویژه کازرون، اعضاء هیئت‌رئیسه، اعضاء هیئت علمی و دبیر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه سلمان فارسی کازرون و جمعی از دانشگاهیان این شهرستان، به میزبانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد.
تسریع حرکت دانشگاه سلمان فارسی کازرون در حوزۀ شکوفایی علم و دانش

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این نشست ضمن گرامیداشت روز دانشجو و هفته پژوهش، با تقدیر از تلاش‌های دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دبیر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای برپایی این نشست، به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود در دانشگاه اشاره و خاطر نشان نمود: دانشگاه سلمان فارسی کازرون ظرفیت‌های بالقوۀ فراوانی دارد که شکوفایی هرچه بیشتر آنها نیازمند تلاش همۀ اساتید و مسئولین دانشگاه است تا بتوانیم دانشگاه را به سمت دانشگاه توانمند حرکت دهیم و در ادامه به دانشگاه پیش‌رو برسیم. امیدواریم به برکت حضور مدیر محترم دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست‌جمهوری، زمینه‌های بیشتری برای تحقق این مهم فراهم آید و بسترهای مناسب‌تری در اختیار دانشگاه قرار گیرد.

دکتر فارسی‌نژاد در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تسریع حرکت دانشگاه سلمان فارسی کازرون در حوزۀ شکوفایی علم و دانش، خاطر نشان نمود. زمینه‌هایی برای ایجاد رشته‌های جدید و مراکز نوآوری وجود دارد. راه‌اندازی مرکز نوآوری هوش‌مصنوعی را در دستورکار دانشگاه قرار داده‌ایم و با جذب برخی اعتبارات در مرحلۀ ثبت خرید تجهیزات مورد نیاز هستیم و امیدواریم به زودی در قالب راه‌اندازی آزمایشگاه هوش‌مصنوعی، کار را شروع کنیم. همچنین فعالیت‌هایی را در خصوص راه‌اندازی مرکز نوآوری تخصصی کشاورزی هسته‌ای در دستورکار قرار داده‌ایم که مجموعۀ معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه و مدیریت پژوهش و فناوری به دنبال زمینه‌سازی برای تحقق آن هستند. مراکز دیگری هم مدنظر است که برای راه‌اندازی آنها با گروه‌های فیزیک، علوم‌کامپیوتر و علوم‌مهندسی گفتگوهایی انجام داده‌ایم.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون همچنین با اشاره به تجربه‌های به دست آمده در حوزۀ راه‌اندازی مرکز نوآوری تخصصی علوم‌انسانی در دانشگاه شیراز و تصریح بر اینکه یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت دانشگاه سلمان فارسی کازرون در حوزۀ علوم انسانی است، اظهار امیدواری کرد بتوان در این زمینه نیز مراکزی را در سطح این دانشگاه راه‌اندازی نمود.

حجت‌الاسلام شهریاری‌پور، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در این نشست با اشاره به جایگاه والای علم و تفکر در اسلام، خاطر نشان نمود: بستر قرآن بر علم نهاده شد، چون علم مقدمۀ فکر است. پلۀ آخر به خدا رسیدن، فکر است. فکر از بهترین نعم و مخلوقات الهی است. فکر زیبا، آن فکری است که به نیکی می‌ماند و تأثیرگذار مثبت در جامعه است. بنابراین لازم است ضمن توجه ویژه به فکر کردن و اندیشیدن، به صورت درست و اصولی به صیانت از فکر نیز پرداخت.

دکتر محمدیاسین دیوانی، دبیر ستاد هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در این نشست ضمن تقدیر از توجه مجموعه معاونت علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و پشتیبانی‌های مجموعۀ مدیریتی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و به ویژه با تشکر از حضور دکتر امین‌لو در کازرون، به ظرفیت‌های بالقوه و توانمندی‌های بالای موجود در جامعۀ دانشگاهی و دانش‌آموزی شهرستان کازرون اشاره کرد و تصریح نمود: ظرفیت‌های قابل توجه علمی در کازرون می‌تواند با بهره‌مندی از نگاه‌های مدبرانه و پشتوانه‌های مناسبی همچون راه‌اندازی دفتر رشد جامع و دفتر مشاورۀ مالکیت فکری در سطح شهرستان کازرون، شکوفاتر شده و کارآمدتر شود. 

دکتر دیوانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح نمود: هر یک از پژوهشگران و نخبگان در به سامان رساندن نهایی طرح خود، نیازمند سرپنجه درایت و دلسوزی مدیران متولی هستند. بی‌شک توجۀ به‌هنگام به اندیشه‌هایی که به جای گریز از وطن و پسرفت و نومیدی، به پویایی و آفرینش دل‌بسته و میدان‌داری می‌کنند، بهترین مصداق کلیدواژه‌های جهاد، مقاومت و تکلیف علمی هستند.

دکتر میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری نیز در این نشست با تقدیر از پیگیری‌های دبیر ستاد هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه سلمان فارسی کازرون و مجموعۀ مدیریت این دانشگاه برای برپایی این نشست، به سیاست‌گذاری‌های معاونت علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود بتوان با تکیه به ظرفیت‌های موجود و متناسب با نیازهای منطقه، نقش حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری را در سطح شهرستان کازرون تقویت نمود.

دکتر امین‌لو همچنین با اشاره به ضرورت کارکرد داشتنِ علم برای جامعه، خاطر نشان نمود: علم نافع، علمی است که برای جامعه اثرگذار بوده و منفعت داشته باشد. دانشگاهی که از منابع عمومی جامعه برای آن هزینه می‌شود بایستی بتواند کارکرد مناسبی در تولید علم و کمک به جامعه داشته باشد.

وی در ادامه به تشریح حوزۀ مالکیت فکری در سطح کشور پرداخت و افزود: مالکیت فکری راهکاری برای ایجاد شرایط برد ـ برد است. دانش عظیمی که در دانشگاه‌ها وجود دارد و گاه به صورت ضمنی باقی مانده، می‌تواند به عنوان یک سرمایه ارزشمند برای دانشگاه قلمداد شود. دارایی فکری فقط محصول و دارایی‌های صنعتی نیست. مطالب آموزشی هم که یک استاد تولید می‌کند، شامل دارایی فکری است.

ایشان در پایان اظهار امیدواری نمود بتوان متناسب با ظرفیت‌های منطقه، مجموعه حمایت‌های بیشتری را از جامعۀ دانشگاهی کازرون داشت.

در ادامه این نشست که با همکاری دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه سلمان فارسی کازرون و کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد، شرکت‌کنندگان به طرح پرسش‌هایی پرداختند و دکتر امین‌لو در قالب پاسخگویی به تشریح بیشتر مجموعۀ خدمات کانون پرداخت.

گفتنی است پیش از برگزاری این نشست نیز جلسه‌ای تخصصی با حضور مدیر دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، فرماندار ویژه شهرستان کازرون، معاون سیاسی و امنیتی فرماندار و دبیر ستاد هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد و پیرامون مواردی همچون انعقاد توافق‌نامه سطح دانشگاهی بین کانون و دانشگاه سلمان فارسی کازرون، ارائۀ آموزش‌های ترویجی رایگان برای دانشجویان و اساتید دانشگاه، استقرار رابط دفتر مالکیت فکری دانشگاه با کانون، کمک به ایجاد خانه خلاق در حوزه گردشگری و برگزاری فن تز تخصصی در حوزۀ هوش‌مصنوعی بحث و تبادل نظر صورت گرفت و توافق‌های مقدماتی برای تحقق آنها انجام پذیرفت. همچنین دکتر امین‌لو با تقبل هزینۀ ثبت 3 اختراع برای مخترعین دانشگاه سلمان فارسی کازرون موافقت کرد.

 


( ۲ )

نظر شما :