نشست صمیمانه دانشجویان و اساتید دانشگاه سلمان فارسی کازرون با محوریت فلسفه حجاب

۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۶ کد : ۳۸۶ خبر اول
تعداد بازدید:۳۹۷
ظهر امروز، ۲۰ آذرماه، نشست صمیمانه دانشجویان و اساتید دانشگاه سلمان فارسی کازرون با محوریت فلسفه حجاب با حضور جمعی از دانشجویان و اعضاء هیئت علمی این دانشگاه و سخنرانی دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه، حجت‌الاسلام علیرضا شهریاری‌پور، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و دکتر علیرضا راستی، دانشیار دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد.
نشست صمیمانه دانشجویان و اساتید دانشگاه سلمان فارسی کازرون با محوریت فلسفه حجاب

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این نشست و در قالب ارائۀ سخنرانی با موضوع «نقش تمدنی حجاب»، به رویکردها و کارکردهای تمدنی در طول تاریخ و دوران معاصر اشاره کرد و خاطر نشان نمود: علیرغم اینکه فرهنگ‌های مختلف داریم ولی تعداد تمدن‌ها محدود است. تمدن‌های اصیلی که در تاریخ وجود داشته‌اند شامل تمدن‌های ایران، روم و یونان می‌شوند. در هر سه تمدن، حجاب و پوشش انسان‌ها به عنوان یک مولفه از وجوه نرم‌افزاری تمدن وجود داشته است.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و رئیس بسیج اساتید استان فارس، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تمدن‌ها در دوران معاصر اشاره کرد و افزود: بنا به تعبیر برخی از نظریه‌پردازان، در تمدن‌های جدید که از اواخر قرن بیستم و با اتمام دوران جنگ سرد شکل یافته‌اند، جهان در آستانه جنگ تمدن‌ها قرار گرفته است. از جمله نظریه‌پردازانی که در این حوزه کار کرده است، ساموئل هانتینگتون است که تمدن‌های دوران جدید را به 9 تمدن تقسیم‌بندی نموده و در کتاب خود به صورت مشخص عنوان می‌کند که از میان این 9 تمدن، دو تمدن با همدیگر خیلی برخورد دارند. یکی تمدن غرب مدرن سکولار است و دیگری تمدن اسلام شیعی با محوریت ایران است.

دکتر فارسی‌نژاد در ادامه با تشریح برخی مولفه‌های این تمدن‌ها، گسترش آگاهی سطحی در جامعه را مانعی از درک عمیق و درست معانی آنها برشمرد و افزود: به عنوان مثال مقوله‌ای مانند آزادی که به عنوان یک مولفه تمدن غرب تبلیغ می‌شود، از جمله مولفه‌های تمدن اسلامی و شیعی است که بایستی نسبت به تبیین آن، اهتمام بیشتری داشت. یکی دیگر از این مولفه‌ها، مقولۀ حجاب است. حجاب به عنوان یک مولفه از فرهنگ و تمدن اسلامی محسوب می‌شود و کسانی که مغرضانه حجاب را کنار می‌گذارند، دشمنی‌شان، تمدنی است. اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان حجاب را واجب سیاسی می‌دانند، بخشی به آموزه‌های اجتماعی حجاب برمی‌گردد و بخشی دیگر، معطوف به آرمان‌های انقلاب اسلامی در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

حجت‌الاسلام علیرضا شهریاری‌پور، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در این نشست در قالب ارائۀ سخنرانی با عنوان «پوشش فطری و تطابق با معیارهای زیبایی»، ضمن برشمردن چهار معیار از جمله کمال، تناسب و سودمندی، خاطر نشان نمود: حجاب باعث ایجاد فضای درست علم‌آموزی، اقتصادی، نظم اجتماعی، سلامت نسل، کاهش آسیب‌های بی‌حجابی، تأمین امنیت فرد و جامعه می‌شود.

دکتر علیرضا راستی، عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در این نشست در قالب سخنرانی با موضوع «مقایسه نقش پوشش دانشگاهی در ایران و کشورهای غیراسلامی» به ارائۀ بخشی از نتایج پژوهش اخیر خود پرداخت و خاطر نشان نمود: در قالب این پژوهش به بررسی قوانین دانشگاه‌های مختلف دنیا پرداخته شده است که بسیاری از آنها هم در کشورهای غیرمسلمان هستند. برخی مواقع فکر می‌کنیم که قوانین پوشش، مخصوص دانشگاه‌های ایران است، با وجود اینکه نتایج پژوهشی که در این رابطه انجام داده‌ام نشان می‌دهد این قوانین، یک رویۀ جهانی است.

دکتر راستی در ادامه با دعوت از دانشجویان برای مطالعۀ عمیق‌تر در این خصوص به تشریح قوانین مرتبط با پوشش در دانشگاه‌های کشورهای گوناگون پرداخت.

در ادامه این نشست که از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سلمان فارسی کازرون برپا گردید، پرسش و پاسخی بین دانشجویان شرکت کننده و سخنران‌ها برگزار شد.


( ۴ )

نظر شما :