با حضور آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و جمعی از دانشگاهیان و حوزویان کازرون صورت پذیرفت

نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد

۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۳۹۰ خبر اول
تعداد بازدید:۳۴۳
شامگاه دوشنبه، ۲۷ آذرماه و همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه، نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه، با حضور آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و عضو هیئت امناء دانشگاه‌های سلمان فارسی کازرون، جهرم و فسا، دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و رئیس بسیج اساتید استان فارس، حجت‌الاسلام محمد صباحی، امام جمعه کازرون، محمدعلی بخرد، فرماندار ویژه کازرون، حجت‌الاسلام عبدالحسن مهبودی، مدیر حوزه علمیه کازرون، حجت‌الاسلام محمود صحرائی، مسئول حوزه علمیه کازرون، رضا نوذری، شهردار کازرون و جمعی از روحانیون و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.
نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و عضو هیئت امناء دانشگاه‌های سلمان فارسی کازرون، جهرم و فسا، در این نشست طی سخنانی به ریشه‌شناسی و ارائۀ تبیین‌ تاریخی شرایطی که موجب فاصله گرفتن نهاد حوزه و نهاد علم در طول تاریخ شده است، پرداخت و خاطر نشان نمود: تمدن نوین اسلامی، تمدنی است که بر پایه عقلانیت علوی شکل می‌گیرد. بر پایه عقل و واقع‌گرایی خاصِ ما که به سبک ملاصدرا است، می‌توان به مسائل بشر پاسخ داد. این فلسفه را دانشگاه و حوزه باید به بحث بگذارند. دانشگاه باید بر پایه فلسفۀ خودی بایستد، چنانچه حوزه باید براساس این فلسلفۀ خودی، ادامه دهد. بایستی در نظر داشته باشیم تفکری که مشربش از نهج‌البلاغه است، جهان دیگری را متفاوت با جهان کنونی می‌سازد و این موضوع از طریق وحدت حوزه و دانشگاه محقق می‌شود.

دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و رئیس بسیج اساتید استان فارس نیز در این نشست، وحدت حوزه و دانشگاه را مسیری مهم و کلیدی در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی برشمرد و خاطر نشان نمود: اگر بخواهیم در چارچوب رویکردهای تمدنی، تبیینی ارائه دهیم، بایستی گفت تمدن غرب مدرن با محوریت امانیسم شکل گرفته و در برابر آن جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که داعیه‌دار تمدن نوین اسلامی است.

دکتر فارسی‌نژاد همچنین با تصریح بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به معنای این است که این دو نهاد علاوه بر اینکه هم‌جهت می‌شوند، اهدافشان هم مشترک می‌شود، خاطر نشان نمود: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از اساسی‌ترین، پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین مباحثی است که ما در برابر خود داریم. برای اینکه این هدف محقق شود، باید دانشگاه‌های ما اسلامی شوند. یعنی دانشگاهیان ما باید متدین باشند و دینی بیاندیشند. خروجی چنین دانشگاهی، علوم تمدن‌ساز را ارائه می‌دهد. نیاز است که حوزه‌های علمیه ما نیز، تمدنی بیاندیشند. به نظر می‌رسد درون دانشگاه و درون حوزه، تفکری نهادینه شده که این دو نهاد جدا از یکدیگر هستند. چنین سکولاریسم پنهانی، یکی از موانع وحدت حوزه و دانشگاه است.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام عبدالحسن مهبودی، مدیر حوزه علمیه کازرون، خانم پدیدار، مدرس حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام علیرضا شهریاری‌پور، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر زارع‌درنیانی، رئیس دانشگاه پیام‌نور کازرون، حجت‌الاسلام محمود صحرائی، مسئول حوزه علمیه کازرون و حجت‌الاسلام عارف، مدرس حوزه و دانشگاه نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرهای خود پیرامون وجوه مختلف وحدت حوزه و دانشگاه پرداختند.

گفتنی است در پایان این مراسم که به صورت مشترک از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سلمان فارسی کازرون و حوزه علمیه کازرون و به میزبانی این حوزه برگزار شد، دکتر کاظم دهقانیان‌فرد از اساتید دانشگاه‌ و حوزه سروده‌هایی در مدح حضرت فاطمه(س) خواند و مراسم روضه‌خوانی با نوای حجت‌الاسلام سجاد شریفی برگزار شد. همچنین به پاس چند دهه تلاش حجت‌الاسلام علی‌اکبر عارف، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی کازرون، در جهت حرکت در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه، از ایشان به عنوان چهره ماندگار وحدت حوزه و دانشگاه تجلیل به عمل آمد.


نظر شما :