دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، در سمینار تخصصی کازرون‌شناسی مطرح کرد

برپایی همایش علمی کازرون‌شناسی در برنامۀ کاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون قرار می‌گیرد

۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۲ کد : ۳۹۵ خبر اول
تعداد بازدید:۴۵۱
صبح امروز، ۹ دی‌ماه و با هدف گرامیداشت دهۀ کازرون، با حضور دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، رضا نوذری، شهردار، دکتر علی بلیانی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری ویژه کازرون، جمعی از روسای دانشگاه‌های کازرون، دانشگاهیان، مسئولان، علاقمندان به مسائل توسعه‌ای شهرستان و مادر و همسر شهید شکرالله فولادی، از شهداء مدافع امنیت، سمینار تخصصی کازرون‌شناسی با سخنرانی دو تن از اعضاء هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد.
برپایی همایش علمی کازرون‌شناسی در برنامۀ کاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون قرار می‌گیرد

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت نهم دی‌ماه، روز بصیرت و تجدید میثاق امت با ولایت، خاطر نشان نمود: عموم مردم شریف ایران، در برهه‌های مختلف تاریخ پردستاورد انقلاب اسلامی ایران، پایبندی عملی خود را به ولایت نشان داده‌اند. مردم کازرون نیز با برخورداری از سابقۀ درخشان انقلابی، به خوبی نشان داده‌اند که همواره در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، در میدان عمل حضور دارند.  

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در ادامه با تقدیر از حسن تدبیر صورت گرفته در رابطه با اجرای دهۀ فرهنگ در شهرستان کازرون، افزود: برپایی این دهه، فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های مختلف فرهنگی، مذهبی، علمی، اجتماعی، اقتصادی و... شهرستان کازرون است. دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز متناسب با مأموریت خود در راستای ارائۀ خدمات علمی و پژوهشی به نهادهای مختلف و مردم شریف شهرستان کازرون و همگام با سایر نهادهای دولتی و گروه‌های مردمی، سمینار تخصصی کازرون‌شناسی را برگزار نمود. بنده در افق کاری و فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه، برگزاری یک همایش علمی برجسته را در نظر گرفته‌ام که امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های مناسب و استفاده از ظرفیت‌های موجود، بتوان در آینده این همایش را برگزار نمود.

در ادامه، دکتر احسان احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در قالب ارائۀ بحثی تخصصی با موضوع «منظرهای توسعه کازرون با اتکاء به هوش مصنوعی»، به معرفی ظرفیت‌ها و چشم‌اندازهای هوش مصنوعی اشاره و خاطر نشان نمود: هوش مصنوعی، مدت‌هاست که حضورش را در زندگی ما آغاز کرده و مانند هر عرصۀ نوینی که دانش در برابر بشر قرار داده، اگر بتوانیم ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن را به خوبی درک کنیم، می‌توانیم با استفاده مناسب از هوش مصنوعی، برای ارائۀ خدمات بهتر و بالا بردن سطح کیفیت زندگی، اقدام کنیم. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند تعامل‌ها را موثرتر کرده و به آن سرعت چشم‌گیری بخشیده و با انعطاف‌پذیری بالاتری که برای تحقق نوآوری‌ها دارد، زمینه مناسب‌تری برای کارآفرینی و خلق ایده‌های نوین ایجاد کند.

دکتر احمدی در ادامه با تشریح ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در حال حاضر کازرون برای ورود به هوش مصنوعی از آنها برخوردار است، افزود: کازرون این امکان را دارد که در حوزه‌های متنوع و متعددی از جمله کشاورزی، باستان‌شناسی و گردشگری، محیط‌زیست، شهرداری، نیروی انتظامی، ثبت احوال، سلامت و پزشکی بتواند خدمات مطلوبی را از هوش مصنوعی دریافت کند. محقق شدن این مهم در ابتدا نیازمند تغییر نگرش افراد نسبت به داده‌ها و ضرورت حفظ و نگهداری آنها است. علاوه بر آن تداوم گفتگو و هم‌اندیشی میان دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارها می‌تواند منجر به یافتن راه‌هایی برای تحقق آن باشد.

در ادامه این سمینار، دکتر مهدی رستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در قالب ارائۀ بحثی با موضوع «سیمای ادبیات کازرون در آیینه روزگار»، به معرفی شاعران و ادیب‌های مطرح تاریخ کازرون پرداخت که توانسته‌اند اثرگذاری‌هایی در حوزه ادبیات برجای بگذارند و خاطر نشان نمود: پژوهش‌های متعددی که تاکنون توسط دانشگاهیان مختلف صورت پذیرفته، به خوبی نشان داده که چهره‌های مطرح ادبی کازرون در طول تاریخ تأثیرهای قابل توجهی در حوزۀ ادبیات برجای گذاشته‌اند. از جمله می‌توان به تأثیرپذیری حافظ از شیخ‌امین‌الدین بلیانی اشاره کرد. همچنین یکی از کهن‌ترین نمونه‌های سرایش شعر با گویش‌های محلی در زبان فارسی را در میان آثار برجای مانده از شیخ‌ابواسحاق کازرونی داریم و یا می‌توان از دیگر چهرۀ شاخص تاریخ کازرون، یعنی علامه جلال‌الدین دوانی نام برد که نخستین شارح حافظ است.

وی در ادامه به چهره‌های ادبی تاریخ معاصر کازرون اشاره کرد و ضمن خواندن نمونه‌هایی از آثار آنها، زنده‌یاد محسن پزشکیان را در ردیف شاعران برجسته‌ای برشمرد که علیرغم ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالای زبانی و ادبی که در آثارش موجود است، همچنان برای جامعۀ ادبی کمتر شناخته شده و افزود: زنده‌یاد محسن پزشکیان اشعار قابل تأمل فراوانی دارد و ظرفیت‌های جدیدی را در شعر دنبال کرده است. به عنوان مثال احتمالاً می‌توان گفت که او نخستین شاعری است که به نخل، هویتی شاعرانه در شعر نیمایی داده است. خوشبختانه به همت پژوهشگران کازرونی، مجموعه آثار ادبی وی منتشر شده و امیدواریم ما نیز در دانشگاه سلمان فارسی کازرون بتوانیم کارهای پژوهشی بیشتری را بر روی آثار ادبی این شاعر فقید دنبال نماییم.

گفتنی است حسن ختام این برنامه که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد، ادای احترام و تجلیل از مقام شامخ مادر و همسر شهید شکرالله فولادی، از شهداء مدافع امنیت بود.


( ۷ )

نظر شما :