دکتر علیرضا فارسی‌نژاد در نشست تببینی ایام‌الله دهه فجر و با تأکید بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات مطرح کرد:

نقش مردم در انقلاب اسلامی، نقشی اصیل و برخاسته از حاکمیت الهی است

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۵ کد : ۴۱۷ خبر اول
تعداد بازدید:۲۵۵
دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و رئیس بسیج اساتید استان فارس، در نشست تبیینی که در قالب مجموعه برنامه‌های ستاد دانشجویی و دانشگاهیان شهرستان کازرون و با حضور اعضاء شورای اداری کازرون، دانشگاهیان دانشگاه‌های مختلف شهرستان کازرون، جمعی از فرمانده‌هان و نیروهای نظامی و انتظامی و عموم مردم در مسجد امامزاده سیدمحمد کاشی کازرون برگزار شد، ضمن مروری بر فلسفه وقوع انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، بر اهمیت و جایگاه ویژه مردم در نظام سیاسی کشور تأکید و انتخابات را عرصه‌ای کلیدی و اثرگذار برای تداوم نقش‌آفرینی مردم در این انقلاب برشمرد.
نقش مردم در انقلاب اسلامی، نقشی اصیل و برخاسته از حاکمیت الهی است

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این نشست ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهۀ فجر، بر ضرورت به دست آوردن درکی درست از وقایعی که منجر به وقوع انقلاب اسلامی شد و همچنین توجه به ثمره‌ها و برکت‌های این انقلاب تأکید و با اشاره به فلسفه انقلاب اسلامی، خاطر نشان نمود:  وقتی به مبانی انقلاب اسلامی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که در اینجا هم همانند سایر وجوه مکتبی ما، اصالت با آخرت است و دنیا فرع است. بر این اساس، بنا است انقلاب اسلامی انسان‌ساز باشد. بنابراین اگر می‌خواهیم بدانیم وضع امروز چگونه است، باید با این متر و شاخص ارزیابی کنیم. هرچند انقلاب اسلامی به لحاظ دنیایی هم برکات زیادی داشته است ولی باز همۀ اینها، فرع است. اصل این است که خروجی این انقلاب، آن آرمانی باشد که امام راحل(ره) و مقام عظمای ولایت مد نظر داشته و دارند و آن هم شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) است.

دکتر فارسی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به برخی از مسائلی که در سطح جامعه مطرح می‌شود و تصریح بر اینکه ممکن است بخشی از این مسائل واقعی باشد ولی بخش زیادی از آنها ناشی از اقدامات دشمنان قسم خوردۀ انقلاب و نظام است، خاطر نشان نمود: در طول تاریخ، افرادی در نظام‌های استکباری و شاهنشاهی داشتند از این کشور سواستفاده می‌کردند و انقلاب اسلامی با ارائۀ یک مدل جدید حکومتی که شاید در طول تاریخ سابقه نداشته است، بساط آنها را برچید. آن هم در شرایطی که تحولاتی در جهان غرب رخ داده بود و ادعاهایی مطرح شده بود که فکر می‌کردند بهترین دستاورد بشر برای تاریخ، شعار دروغین غربی‌ها یعنی لیبرال دموکراسی است.

رئیس بسیج اساتید استان فارس با تشریح بیشتر این موضوع، خاطر نشان کرد: امروز ما در انقلاب اسلامی با مردم‌سالاری دینی به عنوان یک مدل متفاوت از حکومت در جهان سر و کار داریم که در آن، نقش مردم، نقشی اصیل است و این نقش، برخاسته از حاکمیت الهی است. بنابراین مردم‌سالاری در اینجا هم یک رکن الهی و هم یک رکن مردمی دارد. رکن الهی آن، شرایطی است که رهبر بایستی داشته باشد و در کلام و سیره ائمه اطهار(ع) بیان شده است. رکن دیگر هم، رکن مردمی این انقلاب و حکومت است که در قالب انتخابات تجلی پیدا کرده است.

دکتر فارسی‌نژاد همچنین با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به نقش و جایگاه مردم و انتخاب‌های آنها در نظام جمهوری اسلامی ایران، افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز، تقریباً به طور متوسط هر سال یک انتخابات داشته‌ایم. این موضوع نشان می‌دهد که نقش مردم پررنگ است و امام و رهبری برای مردم، نقش اصیل قائلند. توجه داشته باشیم که انتخابات و شرکت در انتخابات، نه تنها یک واجب سیاسی بلکه یک واجب شرعی هم هست. هم وجوب سیاسی و هم وجوب شرعی داریم و این تکلیف ما را سخت‌تر می‌کند. پس تلاش کنیم و دیگران را هم به حضور در انتخابات تشویق کنیم. هرچه آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات بیشتر باشد، دشمنان مأیوس‌تر می‌شوند. باید توجه داشته باشیم که بخش زیادی از مقدرات نظام، به دست منتخبان ما در مجلس اتفاق می‌افتد.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در بخش دیگری از صحبت‌های خود با مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی به نقش‌آفرینی‌های بین‌المللی ایران و تأثیر آن در معادله‌های جهانی اشاره کرد و یادآور شد: ما در اوج تحریم‌ها، پیشرفت کرده‌ایم. با همه دشمنی‌ها و تحریم‌های ظالمانه‌ای مانند تحریم‌های اقتصادی، علمی، دارویی و... که از ابتدای انقلاب وجود داشته، امروز جایگاه ایران اسلامی در منطقه و جهان به سطحی رسیده است که دیگر نمی‌توانند آن را کتمان کنند. خواسته یا ناخواسته دارند بیان می‌کنند که امروز جمهوری اسلامی ایران، بازیگر اصلی منطقه است.

دکتر فارسی‌نژاد در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به آیۀ شریفۀ  انّ اللّه لا یغیّر ما بقوم حتّى یغیّروا ما بانفسهم، خاطر نشان نمود: تا خودمان نخواهیم و تا خودمان پای کار انقلاب و نظام نیاییم، تغییری ایجاد نمی‌شود. امید است از این به بعد هم بیشتر پای کار انقلاب و نظام باشیم.


( ۲ )

نظر شما :