تنها مرکز نوآوری انرژی جنوب کشور در دانشگاه سلمان فارسی کازرون آغاز به کار کرد

۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۴۷ کد : ۴۵۴ خبر اول
تعداد بازدید:۳۳۵
ظهر امروز، ۲۹ فروردین ماه و با حضور دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم شهرستان‌های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی، محمدعلی بخرد، فرماندار ویژه شهرستان کازرون، دکتر بهجتی، رئیس مرکز نوآوری انرژی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، جمعی از اعضاء هیئت رئیسه، مسئولان و دانشگاهیان، مرکز نوآوری انرژی دانشگاه سلمان فارسی کازرون فعالیت رسمی خود را آغاز نمود.
تنها مرکز نوآوری انرژی جنوب کشور در دانشگاه سلمان فارسی کازرون آغاز به کار کرد

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در آیینی که به همین مناسبت برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش‌های دکتر فریدون عباسی‌دوانی جهت تأسیس و راه‌اندازی این مرکز، خاطر نشان نمود: افق‌های جدیدی پیش روی دانشگاه سلمان فارسی کازرون گشوده شده است. اعتقاد داریم که علم نباید برای علم باشد، بلکه باید برای جامعه و صنعت و در ارتباط با آنها قرار گیرد. برهمین اساس مراکز مختلف علمی را در این دانشگاه راه‌اندازی و فعال کرده‌ایم که باتوجه به مزیت‌های منطقه‌ای کازرون می‌توانند حوزۀ خدمات‌دهی قابل توجهی به صنعت و جامعه داشته باشند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود، ضمن تقدیر از حمایت‌های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و تلاش‌های صورت گرفته از سوی دکتر فاضل‌نیا، رئیس سابق دانشگاه، اعضاء هیئت علمی و یاوران علمی دانشگاه برای فعالیت این مرکز، به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته برای فعال‌سازی این مرکز طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در افق مدیریتی دانشگاه، بسترسازی برای نقش‌آفرینی علمی اساتید و دانشجویان را ترسیم کرده‌ایم. اکنون که این بسترها در قالب‌هایی همچون مرکز نوآوری انرژی، مرکز هوش مصنوعی، مرکز مشاوره آمار، داده‌کاوی و علم ‌داده و... محقق شده و شروع به کار کرده‌اند، فرصت در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گرفته تا از این فرصت‌ها استفاده کرده و نقش و رسالت دانشگاهی خود را در سطح وسیع‌تری ایفا نمایند.

دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین، طی سخنانی ضمن اشاره به اهداف و ضرورت‌های راه‌اندازی این مرکز، به روند پیگیری‌ها برای تحقق آن اشاره کرد و خاطر نشان نمود: از چهار سال پیش، حرکتی را آغاز کردیم تا بتوانیم در حوزه‌های مختلف به دانشگاه کمک کنیم. با اینکه یکی از مزیت‌های برجستۀ کازرون، قرارگیری این منطقه در حوزۀ نفت، گاز و پتروشیمی و مجاورت آن با حوزۀ مهم انرژی در سواحل جنوبی کشور بود اما در این حوزه بیشتر خدمات ارائه می‌داد. از طرفی نیز این منطقه بیشتر در حوزۀ کشاورزی و باغی فعال بود که آن هم ارتباط چندانی با دانشگاه‌های کازرون نداشت. بنابراین راه‌اندازی مراکز علمی و دانشگاهی که بتوانند در این حوزه‌ها به صورت موثر ایفای نقش کنند را دنبال کردیم.

وی در ادامه افزود: اکنون که با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی که در حوزۀ کاری این مرکز، آگاهی و تخصص دارد، زمینۀ فعال شدن مرکز نوآوری انرژی دانشگاه فراهم شده است، از اساتید و دانشجویان انتظار می‌رود که با ایده‌پردازی و کمک فکری، در این حوزه نقش‌آفرینی کنند و از فرصت پیش آمده به نحو مطلوب استفاده کنند.

در ادامه دکتر بهجتی، از کارآفرینان حوزۀ انرژی و رئیس مرکز نوآوری انرژی دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز طی سخنانی با تقدیر از نگاه‌ها و رویکردهایی که موجب تأسیس و راه‌اندازی این مرکز شدند، به اهمیت راهبردی انرژی و افق‌های پیش‌روی آن به ویژه از منظر علمی و دانشگاهی و تأثیرگذاری آن در افق‌های آینده اشاره کرد و با تصریح بر اینکه این مرکز تلاش می‌کند ارتباط نزدیکتری با صاحبان صنعت و سرمایه در حوزه انرژی برقرار کند، به تشریح مسیرهای حرکت در نظر گرفته شده برای مرکز نوآوری انرژی دانشگاه سلمان فارسی کازرون اشاره کرد و مواردی همچون مباحث نوین انرژی دنیا، منابع تجدیدپذیر و... را از جمله حوزه‌های کاری این مرکز برشمرد. وی همچنین ابراز امیدواری نمود با توجه به موقعیت ویژه شهرستان کازرون، این مرکز بتواند به عنوان نزدیک‌ترین مرکز نوآوری انرژی به پس‌کرانه‌های خلیج فارس و حوزۀ گستردۀ انرژی در این منطقه، نقش‌آفرینی موثری را هم برای صنعت و جامعه و هم برای دانشگاه به دنبال داشته باشد.

گفتنی است در پایان این آیین، با حضور مسئولان و دانشگاهیان، تفاهم‌نامه آغاز به کار مرکز نوآوری انرژی دانشگاه سلمان فارسی کازرون منعقد و فعالیت رسمی آن، آغاز شد. این مرکز تنها مرکز نوآوری انرژی در جنوب کشور و تنها مرکز نوآوری انرژی خارج از تهران محسوب می‌شود.


( ۵ )

نظر شما :