تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا و منعقد شد

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۴ کد : ۴۵۹ خبر اول
تعداد بازدید:۱۴۸
با هدف توسعۀ همکاری‌های علمی دوجانبه و ارتقای سطح تعامل‌های علمی، تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران، به امضای رؤسای این دو مرکز دانشگاهی و علمی کشور رسید.
تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا و منعقد شد

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر علی‌محمد محمودی، سرپرست گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه، ضمن اعلام این موضوع، خاطر نشان نمود: با حمایت‌ها و همراهی‌های دکتر فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و مجموعۀ هیئت رئیسه دانشگاه و همچنین با رویکرد تعاملی انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران و کوشش و همراهی قابل تقدیر دکتر زُهیر طیب، این تفاهم‌نامه که می‌تواند گامی در جهت تسهیل دسترسی و تقویت پژوهش‌های دانشگاهیان دانشگاه سلمان فارسی کازرون در حوزه‌های مرتبط با نسخ خطی باشد، امضا شد.

دکتر محمودی همچنین با اشاره به اینکه دانشگاه سلمان فارسی کازرون در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تعلیم و تربیت دانشجویان در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی توجه دارد، به ظرفیت‌های امیدبخش و ایده‌آل علمی و پژوهشی این دانشگاه و ضرورت تسهیل هرچه بیشتر بسترها برای دسترسی مناسب پژوهشگران این دانشگاه به منابع مختلف پژوهشی اشاره کرد و افزود: انعقاد این تفاهم‌نامه می‌تواند بسترساز بهبود ارتباط و دسترسی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های مختلف دانشگاه و به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی به گنجینۀ نسخه‌های خطی باشد. علاوه بر آن، دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز آمادۀ ارائۀ خدمات علمی و پژوهشی و تبادل دستاوردهای پژوهشی با انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران است.

بهره‌گیری متقابل از خدمات و تولیدات علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی طرفین، تصحیح و تحقیق، تألیف، ترجمه و انتشار مشترک آثار مورد توافق، اشتراک پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، برگزاری نشست‌ها و گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی با همکاری طرفین، انجام پژوهش‌های مشترک و... از جمله اهداف مهم این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است‌.

گفتنی است انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران، از جمله انجمن‌های علمی مطرح کشور است که با أخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به صورت تخصصی در حوزۀ نسخه‌های خطی مشغول به فعالیت است. این انجمن دارای نشریۀ فارسی‌زبان علمی-پژوهشی معتبر وزارت عتف و نمایه ‌شده در پایگاه بین‌المللی اسکوپوس است. همچنین خدماتِ متعددی چون عضویت در انجمن، درخواست تهیه نسخه خطی، اطلاع از کارگاه‌های آموزشی، همایش‌های بین‌المللی نسخه‌شناسی و نسخه‌پژوهشی و... از مسیر تارنمای این انجمن در اختیار پژوهشگران حوزۀ نسخ خطی فارسی قرار گرفته است. این مجموعه با فراهم آوردن 700 هزار نسخه از ایران و برخی کشورهای دیگر، مأخذ مهمی برای پژوهشگران محسوب می‌شود.


( ۵ )

نظر شما :