دکتر علیرضا فارسی‌نژاد در گفتگوی تلویزیونی ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح نمود

از تبیین علمی جایگاه و نقش مردم در نظام مردم‌سالاری‌دینی تا تأکید بر در نظر داشتن شاخص‌ها برای انتخاب رئیس‌جمهور

۰۴ تیر ۱۴۰۳ | ۲۲:۴۱ کد : ۴۹۱ خبر اول
تعداد بازدید:۵۴۲
دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در گفتگوی تلویزیونی با برنامه حماسه جمهور، ویژه برنامه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با تأکید بر جایگاه اصیل مردم در نظام سیاسی کشور و حقوق و تکالیف آنها در مبانی شرعی و حقوقی، به تبیین جایگاه مردم و نقش آنها در نظام مردم‌سالاری دینی پرداخت و اظهار امیدواری نمود شاهد برپایی انتخاباتی با مشارکت پرشور مردم باشیم.
از تبیین علمی جایگاه و نقش مردم در نظام مردم‌سالاری‌دینی تا تأکید بر در نظر داشتن شاخص‌ها برای انتخاب رئیس‌جمهور

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر علیرضا فارسی‌نژاد، در این گفتگوی تلویزیونی که شامگاه سوم تیرماه و به صورت زنده از شبکه استانی فارس پخش شد، در ابتدا به تبیین نظام سیاسی مردم‌سالاری دینی پرداخت و خاطر نشان نمود: در نظام مردم‌سالاری دینی دو رکن داریم. یک رکن حقانیت است که جنبۀ الهی نظام محسوب می‌شود و یک رکن هم مقبولیت است که جنبۀ مردمی نظام قلمداد می‌شود و هر دوی این ارکان هم اصیل هستند. بنابراین، نمی‌توان گفت صرف حقانیت کفایت می‌کند بلکه چنانچه رأی، خواست و ارادۀ مردم نباشد، آن حقانیت تحقق پیدا نمی‌کند و آن ولایت به عینیت تبدیل نمی‌شود. بنابراین برای آنکه حاکمیت مردم‌سالاری دینی اتفاق بیفتد، حتماً باید خواست مردم ضمیمه شود.

استاد دانشگاه شیراز و رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در ادامه به مرور تاریخ اسلام پرداخت و با اشاره به نقش و جایگاه مردم و اصالت آنها در احادیث و سیرۀ پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، خاطر نشان نمود: هم در سیرۀ پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و هم در سیرۀ ائمه اطهار(ع)، جایگاه مردم خیلی پررنگ است. نمونه آن را در حادثه سقیفه داریم. در آن واقعه، برخلاف نص و روایت حضرت رسول(ص)، مردم جمع می‌شوند و فرد دیگری را انتخاب می‌کنند. حضرت امیرالمومنین(ع) در مواجهه با این شرایط، تلاش خودشان را کردند که این حق را برگردانند و در طول سال‌های متمادی نیز تذکر دادند ولی وقتی که مردم همراهی نمی‌کنند، حضرت صبر می‌کنند. تنها زمانی که مردم آمدند و یاری کردند، حضرت اعلام کردند که حجت بر من تمام شد.

دکتر فارسی‌نژاد همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به مسئلۀ ولایت و مفهوم آن اشاره کرد و در تبیین این مسئله خاطر نشان نمود: در عین اینکه معتقدیم خدا به انسان حق انتخاب و آزادی داده است اما برخی افراد به خاطر عصمتی که دارند و به خدا مرتبط هستند، خداوند فرموده است اینها در انتخاب و تصمیم‌گیری برای شما اولویت دارند. در عین حال، این انتخاب‌ها به جبر منجر نمی‌شود. اختیار ما و آزادی ما مقید می‌شود و چارچوب پیدا می‌کند که یکی از این چارچوب‌ها دین است. در تمام ادیان هم وجود دارد. حتی در نظام‌های لیبرال هم بر آزادی قید زده‌اند. بنابراین اصل آزادی و حق انتخاب محفوظ است. در کنار آن هم، شرایط و ویژگی‌هایی که حاکم جامعۀ اسلامی باید داشته باشد، سر جای خود محفوظ است و وقتی‌که این دو در کنار یکدیگر قرار بگیرند، حاکمیت تحقق پیدا می‌کند. در این حاکمیت، مردم هم در ابتدا و پیدایش آن و هم در ادامه و استمرار آن نقش دارند.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون همچنین بر زمینه‌های مختلف بروز و نمایان شدن خواست و ارادۀ مردم تصریح نمود و افزود: ارادۀ مردم در مواقع مختلفی نمودار می‌شود؛ مثلاً در راهپیمایی‌ها و در انتخابات‌هایی که برگزار می‌شود. مردم وقتی مشارکت می‌کنند، یعنی این نظام سیاسی و این حاکمیت و حکومت را قبول دارند. در اندیشۀ امامین انقلاب نیز نقش مردم، نقشی اصیل است و شاید اینقدر که امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری به نقش و مشارکت مردم اهمیت داده‌اند، به آن شخصی که قرار است در رأس قرار بگیرد، اهمیت داده نشده است.

دکتر فارسی‌نژاد در ادامه به دلایل محبوبیت شهید آیت‌الله رئیسی در بین مردم اشاره کرد و افزود: انقلاب و نظام، اهداف و آرمان‌هایی دارد و سیدالشهدا خدمت، شهید آیت‌الله رئیسی، آنها را در دست گرفت. تواضع و خدمت به مردم، اخلاص، کار جهادی شبانه‌روزی، دلسوزی و دغدغه نسبت به دنیا و آخرت مردم، از جمله ویژگی‌های ایشان بود که باعث گستردگی محبوبیتشان در بین مردم شد.  

دکتر فارسی‌نژاد در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه اگر برای انتخاب‌هایمان شاخص نداشته باشیم، نمی‌توانیم یک انتخاب شایسته داشته باشیم، بر ضرورت در نظر داشتن شاخص‌ها به ویژه مبانی، اصول و اهداف انقلاب و همچنین کسب مشورت و استفاده از نظرهای کارشناسان متخصص و صاحب‌نظران شایسته تأکید کرد و افزود: خدا به مردم حق انتخاب داده و در اصول متعدد قانون اساسی هم این حق داده شده است. هرجا حقی وجود دارد، تکلیفی هم دیده شده است. مردم بایستی آینده خودشان، فرزندانشان و کشورشان را خودشان رقم بزنند.


( ۳ )

نظر شما :