با حضور جمعی از دانشگاهیان صورت پذیرفت

برگزاری محفل انس با قرآن و بزرگداشت سالگرد عروج علامه طباطبایی

۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۱ کد : ۷۷ خبر اول
تعداد بازدید:۱۰۶۱
همزمان با هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌های کشور و به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد عروج ملکوتی علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، محفل انس با قرآن به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدامین میرشکاری و قرائت قرآن توسط محمدرضا معنویان، با حضور جمعی از دانشگاهیان و با دعوت از اعضاء بسیج ادارات شهرستان کازرون، برگزار گردید.
برگزاری محفل انس با قرآن و بزرگداشت سالگرد عروج علامه طباطبایی

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در ابتدای این محفل قرآنی که ظهر روز دوشنبه 24 آبان ماه در سالن اجتماعات استاد علی دوانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید، محمدرضا معنویان، دقایقی به قرائت قرآن پرداخت و فضای این نشست را عطرآگین نمود.

پس از ایشان حجت‌الاسلام محمدامین میرشکاری، طی سخنانی به ذکر ویژگی‌های شخصیتی علامه طباطبایی از زبان شاگرد ایشان، حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی پرداخت. ایشان با برشمردن برخی صفات آن عالم ربانی از جمله زهد، شکیبایی و صبر و اخلاق قرآنی به تفسیر این خصوصیات پرداخت و در خصوص ویژگی شخصیتی ایشان در عمل به علوم، تصریح نمود: اگر دانشمندان دینی به علم خود عمل نکنند، سبب بی‌رغبتی مردم به دانشِ دین، بلکه سبب بدبینی به اصل دین می‌شوند. در برخی روایات آمده است که اگر دانشمندان، علم را آن‌گونه که هست، حمل کنند و حق آن را ادا سازند، خداوند آنان را دوست خواهد داشت و محبوب فرشتگان نیز خواهند بود، ولی اگر برای دنیا بار علم را به دوش کشیدند و خشنودی خداوند را منظور نداشتند، مبغوض درگاه خداوند خواهند بود.

حجت‌الاسلام میرشکاری در ادامه به ذکر برخی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی علامه طباطبایی از جمله تقوای الهی، شرح صدر در مناظرات علمی و تواضع پرداخت و خاطر نشان نمود: ایشان در کمتر مسئله‌ای از مسائل معارف و حِکم قرآنی بود که تحلیل شایسته‌ای نداشته باشد؛ ولی اگر احیاناً مسائلی رخ می‌نمود که ایشان جوانب آن را کاملاً بررسی نکرده بود، با شهامت کامل می‌فرمود: «نمی‌دانم» و این دقیقاً همان نصف علمی است که امیر مؤمنان علیه السلام تذکر داده است: «قول لا أعلم نصف العلم». این بدان معناست که انسان‌ها ظرفیت فراگیری علم و کمال نامحدود را ندارند. کمال محدود آن است که انسان هرچه را می‌داند، با شهامت بیان کند و اگر نمی‌داند نیز بگوید نمی‌دانم. عالم حقیقی کسی است که آن شهامت عقلی را داشته باشد و این شهامت از نظر عقل عملی، کمال است و چنین کمالی نیمی از دانش و نیم دیگر آن، علم است.

گفتنی است این برنامه که با همکاری پایگاه مقاومت شهید احمدی روشن (بسیج کارمندان دانشگاه سلمان فارسی کازرون) برگزار شد، همزمان از طریق بستر مجازی در دسترس علاقمندان به علوم قرآنی و پژوهشگران نیز قرار گرفت.

 

 


( ۴ )

نظر شما :