دکتر فاضل‌نیا در نشست علمی ویژه معرفی ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه سلمان فارسی کازرون مطرح کرد

بالفعل کردن بیش از پیشِ ظرفیت‌های پژوهشی به وجود آمده در دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیازمند اراده و مطالبه دستگاه‌های اجرایی مختلف است

۲۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۳ کد : ۹۱ خبر اول
تعداد بازدید:۷۸۴
دکتر فاضل‌نیا در این نشست علمی ضمن تبریک هفته پژوهش به تمامی پژوهشگران به ویژه اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه سلمان فارسی کازرون، ضمن تشریح بسترسازی‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در این دانشگاه جهت تقویت فعالیت‌های پژوهشی و ارایه سطح مطلوبی از خدمات این حوزه به جامعه، ابراز امیدواری نمود مجموعه‌های مختلف حاضر در شهرستان کازرون و مناطق غرب استان فارس بتوانند از ظرفیت‌های پژوهشی موجود استفاده نمایند.
بالفعل کردن بیش از پیشِ ظرفیت‌های پژوهشی به وجود آمده در دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیازمند اراده و مطالبه دستگاه‌های اجرایی مختلف است

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر فاضل‌نیا در این نشست که صبح روز یکشنبه، 21 آذر ماه و با حضور برخی از اعضاء هیئت علمی، دانشجویان، پژوهشگران، نمایندگانی از دستگاه‌های اجرایی شهرستان کازرون و جمعی از اهالی این شهرستان به صورت نیمه حضوری در سالن کنفرانس دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد، با اشاره به نقش‌آفرینی‌های دانشگاه‌ها در نظام توسعه‌ای کشور و رهنمون‌های مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به امر پژوهش، خاطر نشان نمود: ایجاد دانشگاه‌ها به ویژه استقرار و فعالیت آنها در سطوح محلی و شهرستان‌ها به گونه‌ای هدف‌گذاری شده که بتوانند اثربخشی توسعه‌ای بر محیط پیرامون خودشان داشته باشند. یکی از اصلی‌ترین ابزارها و راهکارهای تحقق این اثربخشی، استفاده از خدمات پژوهشی است که توسط دانشگاه‌های ارایه می‌شود و تحقق این مورد در رهنمون‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قله علم و ایجاد مرجعیت علمی و هم برای حل مسایل جاری کشور باشد نیز واضح است.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در ادامه با تأکید بر اینکه توانمندی علمی بالای اعضاء هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون اصلی‌ترین تکیه‌گاه و بالاترین ظرفیت علمی این دانشگاه محسوب می‌شود، به تشریح بسترسازی‌ها و ظرفیت‌های به وجود آمده در دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای تحقق این مهم، افزود: در راستای تحقق این راهبرد و ذیل عمل به سیاست‌گذاری‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در روند برنامه‌ریزی‌های دانشگاه سلمان فارسی کازرون تلاش کرده‌ایم تا هم برخی ظرفیت‌های ایجاد شده در سال‌های گذشته را فعال نماییم و هم ظرفیت‌ها و بسترهای جدیدی متناسب با نیازهای فعلی جامعه ایجاد نماییم. از جمله با همراهی و حمایت‌های ارزشمند دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم شریف شهرستان‌های کازرون و کوهچنار، مرکز نوآوری انرژی دانشگاه سلمان فارسی کازرون به عنوان یکی از مراکز پژوهشی که با حمایت از نخبگان و دانش‌آموختگان دارای ایده‌های نوین می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال و کمک به حل مسائل جامعه شود، راه‌اندازی شده و شرکت‌های دانش‌بنیان در آن مستقر شده‌اند.

دکتر فاضل‌نیا همچنین با تأکید بر اینکه با ظرفیت‌های ایجاد شده در دانشگاه سلمان فارسی کازرون، این دانشگاه آمادگی دارد تا در سه سطح تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی و اجرا در کنار مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به ویژه در سطح شهرستان کازرون و مناطق غرب استان فارس قرار گیرد، افزود: در نظام‌های مطلوب توسعه‌ای، پژوهش به عنوان زیرساخت مهم تصمیم‌گیری‌ها قلمداد می‌شود. نمی‌توان تصمیمی گرفت بجز اینکه علم و اطلاع کافی از بسترها و پیامدهای آن داشت. مخزن و مرجع تحقق این موارد هم دانشگاه‌ها هستند. بر همین اساس نیز در کنار ظرفیت‌سازی‌های صورت گرفته در دانشگاه سلمان فارسی کازرون، تلاش کرده‌ایم با مجموعه‌های مختلف در شهرستان اعم از فرماندارها، شوراها، شهرداری‌ها، دستگاه‌های مختلف اجرایی و... ارتباط برقرار کنیم و خوشبختانه در برخی موارد نیز با همراهی‌ها و دیدگاه‌های علمی که وجود داشته، دستاوردهایی نیز حاصل شده است. با این وجود بالفعل کردن بیش از پیشِ ظرفیت‌های پژوهشی به وجود آمده در دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیازمند اراده و مطالبه دستگاه‌های اجرایی مختلف است.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون همچنین با تأکید بر اینکه فرماندار فعلی و فرماندارهای قبلی کازرون، تلاش‌هایی در جهت کمک به حل مسائل دانشگاه سلمان فارسی کازرون و توسعه خدمات علمی و پژوهشی داشته‌اند، افزود: مطالبه‌های مردم از این دانشگاه و سطح اثربخشی که دانشگاه سلمان فارسی کازرون می‌تواند بر مناسبات توسعه‌ای این منطقه ایفا نماید، به گونه‌ای است که انتظار می‌رود در برنامه‌ریزی‌های آینده، توجه مضاعفی به این دانشگاه و قرار دادن برخی مسائل آن از جمله بهره‌برداری از پردیس 78 هکتاری این دانشگاه، در اولویت مسایل اجرایی شهرستان قرار گیرد که خوشبختانه با نگاه‌های هم‌افزایی که در شهرستان وجود دارد، چشم‌اندازهای امیدوارکننده‌ای در خصوص تحقق این مهم وجود دارد.

دکتر فاضل‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معرفی برخی دیگر از بسترها و ظرفیت‌های دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای نقش‌آفرینی در حوزه‌های پژوهشی اشاره کرد و با مروری بر تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی و ارتقاء آنها در دوره مدیریت جدید دانشگاه، وجود منابع کتابخانه‌ای مناسب، بهره‌مندی از امکانات کمک آموزشی و سمعی بصری، فعالیت رشته ـ مقاطع مختلف تحصیلی، وجود فضاهای آموزشی مناسب و... را از دیگر ظرفیت‌های این دانشگاه برشمرد.

گفتنی است این نشست علمی در قالب مجموعه برنامه‌های طرح‌ریزی شده از سوی مدیریت پژوهش و فناوری معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری برگزار گردید.

 

 


( ۱ )

نظر شما :