در نشستی مشترک صورت پذیرفت

هم‌اندیشی جمعی از نخبگان دانشگاهی و دکتر فریدون عباسی‌دوانی، پیرامون چشم‌اندازهای توسعه‌ای دانشگاه سلمان فارسی کازرون

۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۰ کد : ۹۴ خبر اول
تعداد بازدید:۱۰۵۸
به مناسبت فرارسیدن سالروز تأسیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، نشست هم‌اندیشی پیرامون چالش‌ها و چشم‌اندازهای توسعه‌ی دانشگاه سلمان فارسی کازرون با حضور دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی، دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و جمعی از نخبگان کازرونی عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های تهران، در سالن جلسات دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران برگزار گردید.
هم‌اندیشی جمعی از نخبگان دانشگاهی و دکتر فریدون عباسی‌دوانی، پیرامون چشم‌اندازهای توسعه‌ای دانشگاه سلمان فارسی کازرون

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در ابتدای این نشست که بعدازظهر روز چهارشنبه، 24 آذرماه، به دعوت دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی و به میزبانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و همراهی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران برگزار گردید، دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، طی سخنانی ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و تشکر از تمام افرادی که در تأسیس و رشد این دانشگاه نقش داشته‌اند، به ارایه گزارشی از وضعیت این دانشگاه، برخی چالش‌های موجود، ظرفیت‌ها و بسترهای ایجاد شده و ترسیم چشم‌اندازی از افق‌های پیش‌روی آن پرداخت و خاطر نشان نمود: دانشگاه سلمان فارسی کازرون در حوزه‌های مختلف آموزشی، علمی، پژوهشی، ارایه خدمات دانش‌بنیان و اجرای پروژه‌های عمرانی مرتبط با توسعه فضای کالبدی دانشگاه فعال بود و با احصاء مشکلات، ضمن برنامه‌ریزی برای برطرف نمودن چالش‌های موجود، تلاش کرده‌ایم تا در فرایندی هم‌افزا با تمامی نهادهای محلی، استانی و ملی، علاوه بر آنکه ظرفیت‌های جدیدی از جمله مرکز نوآوری انرژی، مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی، بنیاد حامیان و... را ایجاد نماییم، با استفاده از توانمندی بالای اعضاء هیئت علمی، همیاران علمی و ظرفیت‌های مطلوب دانشجویی، به دنبال هرچه فعال‌تر کردن حوزه‌های مختلف دانشگاه جهت ارایه خدماتی مطلوب‌تر به جامعه باشیم.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در ادامه ضمن تشکر از اهتمام همیشگی دکتر فریدون عباسی‌دوانی در جهت پیگیری‌های متعدد و تلاش برای حل مسائل دانشگاه سلمان فارسی کازرون و کمک به توسعه آن، اعضاء هیئت علمی کازرونی در دانشگاه‌های سراسر کشور را به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند برای تقویت توسعه خدمات دانشگاهی به مردم شهرستان کازرون و تقویت بدنه‌ی دانشگاه سلمان فارسی کازرون به عنوان تنها دانشگاه دولتی این شهرستان و قطب علمی منطقه برشمرد و افزود: با در نظر داشتن افق‌های بلندمدت توسعه‌ای، تدوین سند راهبردی دانشگاه سلمان فارسی کازرون را در دستور کار دانشگاه قرار داده‌ایم. در عین حال برای تقویت هرچه بیشتر این دانشگاه و ارایه خدماتی که مطلوب و مورد نیاز جامعه است، نیاز داریم تا علاوه بر تقویت بدنه سازمانی دانشگاه در قالب ایجاد هیئت جذب مستقل، اصلاح چارت سازمانی، توسعه تحصیلات تکمیلی، ایجاد رشته‌های تحصیلی متناسب با ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی و نیازهای مردم شریف خطه کازرون، تقویت فعالیت‌های بین‌المللی و... شاهد همراهی هرچه بیشتر نهادهای مختلف اجرایی کشور و همچنین همگامی هرچه فعالانه‌تر نخبگان دانشگاهی به ویژه کازرونی‌هایی که در دانشگاه‌های مختلف کشور حضور دارند، باشیم.

در این نشست همچنین، دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم شهرستان‌های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی با تقدیر از دغدغه‌مندی دانشگاهیان کازرونی جهت کمک به توسعه این شهرستان و به ویژه ظرفیت‌های دانشگاهی آن، به نقش دانشگاه در بر طرف نمودن مشکلات اشاره کرد و خاطر نشان نمود: در کازرون با مسائل مختلفی در حوزه‌های آب، سلامت، ارتباطات و... مواجه هستیم و علاوه بر آنها، مسئله مهاجرت نیز وجود دارد که باعث تغییر بافت جمعیتی شده است. اینها در صورتی است که کازرون استعدادهای زیادی دارد که بتواند با تکیه به آنها این روند را معکوس نماید. اینجا ست که دانشگاه می‌تواند به نقش‌آفرینی بپردازد و با ایجاد فرصت در قالب اتاق‌های فکر و اندیشه، علاوه بر اینکه به ماندگاری فکرها کمک نماید، در توسعه شهرستان نیز نقش‌آفرین باشد. در کازرون نیاز به اتاق فکر منسجم داریم که بتواند به کشور کمک کند.

نماینده مردم شهرستان‌های کازرون و کوهچنار همچنین افزود: کازرون به لحاظ اشتغال دارای چالش است و اقداماتی که در گذشته صورت پذیرفته بود، برای نیاز این شهرستان کافی نیست. سیاست را عوض کردیم و اینجا است که نقش دانشگاه اساسی می‌شود. به دنبال این هستیم که اشتغال را در همین منطقه ایجاد کنیم. دنبال تکنولوژی بالا هم باید برویم. چیزهایی که ارزش افزوده بالایی داشته باشد. در حال راه‌اندازی منطقه ویژه هستیم و در این مسیر از دانشگاه کمک می‌خواهیم. در این حوزه نیاز به تقویت حضور اساتید است. توانسته‌ایم محوریتی را در دانشگاه بگذاریم و مرکز نوآوری انرژی را همراه با مرکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان که وابسته به وزارت کار هست، در حوزه نفت و گاز و انرژی متمرکز کنیم؛ چراکه کازرون با توجه به شرایط جغرافیایی‌اش می‌تواند نقش محوری ایفا کند و می‌تواند پایلوت خیلی چیزها باشد.

دکتر فریدون عباسی‌دوانی همچنین با تقدیر از تلاش‌های مدیریت دانشگاه سلمان فارسی کازرون و اقدامات صورت گرفته، تصریح نمود: بایستی به دانشگاه سلمان فارسی کازرون کمک کنیم و با این کمک‌ها می‌توان آینده بهتری برای آن رقم زد. باید دانشگاهی داشته باشیم که انتخاب اول دانشجویان باشد. دانشگاه پیشتاز فکری جامعه است. دانشگاه سلمان فارسی کازرون می‌تواند به توسعه و ماندگاری فکر در کازرون کمک کند. در این مسیر استفاده از ظرفیت‌های مردمی و خیّرین می‌تواند در کنار تلاش‌ها و گام‌های دانشگاهیان، کمک شایان توجهی نماید.

در این نشست دکتر کرامت‌اله زیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر محمد سلیمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، دکتر علی‌محمد موذنی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر محمدحسن پیروی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمد عارف، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی، دکتر سروش مدبری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، طاهر شیخ‌الحکمایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دکتر غلامحسین سازمند، عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، عمادالدین شیخ‌الحکمایی، عضو موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و دکتر عبدالرسول فروتن، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم انسانی سازمان سمت به بیان دیدگاه‌ها، نقطه نظرها و پیشنهادهای خود پیرامون حوزه‌های مختلف فعالیت دانشگاه سلمان فارسی کازرون پرداختند. اعلام آمادگی این دانشگاهیان در جهت همراهی به شیوه‌های گوناگون و حمایت از توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، از جمله برجسته‌ترین مواردی بود که مطرح شد.

 

 

 


( ۱ )

نظر شما :