با حضور جمعی از دانشگاهیان و پژوهشگران صورت پذیرفت

از دو کتاب جدید اعضاء هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون رونمایی شد

۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۸ کد : ۹۶ خبر اول
تعداد بازدید:۱۱۱۵
ظهر روز دوشنبه، ۲۹ آذرماه، آیین رونمایی از دو کتاب منتشر شده توسط اعضاء هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون با حضور جمعی از اعضاء هیئت رئیسه، اعضاء هیئت علمی و همیاران علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و برخی دیگر از علاقمندان، به صورت نیمه حضوری و در سالن کنفرانس دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید.
از دو کتاب جدید اعضاء هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون رونمایی شد

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در ابتدای این آیین که جهت رونمایی از کتاب‌های «جومه ویل چاپی»، تألیف دکتر فرهاد براتی، عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و سهراب سعیدی، دانشجوی دکترای ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و همچنین کتاب «طبیعت چه‌گونه کار می‌کند؟»، نوشته پر باک و ترجمه دکتر صحابه هاشمی، عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید، دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه، ضمن تبریک انتشار این کتاب‌ها، انتشار مکتوب اندیشه‌های علمی را یکی از برجسته‌ترین و موثرترین راه‌های ارتباط دانشگاهیان با جامعه برشمرد و خاطر نشان نمود: یکی از اصول حرفه‌ای دانشگاهیان این است که آنچه را می‌دانند و آنچه را که در ادامه پژوهش‌ها و مطالعه‌های روشمند و علمی‌شان به دست آورده‌اند را منتشر کرده و نتایج آن را در اختیار جامعه قرار دهند. خوشحالیم که در ادامه تلاش‌های قبلی اعضاء هیئت علمی توانمند دانشگاه سلمان فارسی کازرون در قالب انتشار دستاوردهای علمی‌شان در قالب کتاب‌ها و مقاله‌های علمی، امروز شاهد انتشار این کتاب‌های جدید هستیم که این مسئله نشان دهنده توانمندی‌های اعضاء هیئت علمی و دانشجویان مستعد آن است.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و بستر فراهم شده برای تسریع در روند اخذ مجوز انتشارات دانشگاه، خاطر نشان نمود: در ادامه ظرفیت‌سازی‌های صورت گرفته در دانشگاه سلمان فارسی کازرون، تأسیس انتشارات این دانشگاه به عنوان یکی از برنامه‌های معاونت آموزشی و پژوهشی این دانشگاه دنبال می‌شود تا بتواند بستری برای انتشار پژوهش‌های علمی صورت گرفته در این دانشگاه را فراهم آورد. علاوه بر اینها امیدواریم با تمرکز هرچه بیشتر مطالعات و پژوهش‌ها بر مسائل مرتبط با کازرون و منطقه غرب استان فارس، بتوانیم هرچه بیشتر به ارایه خدمات مناسب به جامعه بپردازیم.

در ادامه این نشست، دکتر فرهاد براتی، عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و مولف کتاب جومه ویل چاپی، با تقدیر از تلاش‌های سهراب سعیدی، دیگر مولف کتاب که دانشجوی مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون است، به تشریح مطالب مندرج در این کتاب پرداخت و خاطر نشان نمود: عنوان این کتاب برگرفته از یک سرود محلی در استان هرمزگان است. موضوع کتاب تحلیل جایگاه شعر زنان هرمزگان در دوره معاصر است. این کتاب شامل یک مقدمه و پانزده گفتار است که در دوازده گفتار به بررسی و تحلیل شعرهای دوازده تن از شاعران هرمزگانی پرداخته شده است. باتوجه به اینکه آثار این شاعران به دنبال فراخوان منتشر شده گردآوری شده است، بنابراین این کتاب تمام توان شعری بانوان هرمزگانی را شامل نمی‌شود. در سه گفتار پایانی کتاب هم به مسائلی همچون دریا در شعر شاعران زن هرمزگان، تحلیل مایگان در شعر زنان هرمزگان و تحلیل دغدغه‌های عاشقانه و دلدارگی‌های زنانه در شعر زنان هرمزگان پرداخته شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون همچنین پیرامون دلایل و انگیزه‌های تألیف و انتشار این کتاب خاطر نشان نمود: تلاش برای معرفی شاعران زن خطه هرمزگان به جامعه ادبی کشور و همچنین بررسی نقش زنان هرمزگان در تولید اشعار و تحلیل مایگان مسایل اجتماعی در شعر آنها، از جمله اهداف و انگیزه‌های تألیف و انتشار این کتاب بودند.

دکتر صحابه هاشمی، عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و مولف کتاب طبیعت چه‌گونه کار می‌کند؟ نیز طی سخنانی در این آیین، به تشریح محتوای این کتاب پرداخت و با تأکید بر اینکه این کتاب به مسئله بحرانیت خودسازمان یافته می‌پردازد، خاطر نشان نمود: در فیزیکِ کلاسیک و مباحثی که ما در فیزیک کارشناسی برای دانشجویان مورد تحلیل قرار می‌دهیم، سیستم‌هایی را بررسی می‌کنیم که در آنها رویدادهای تکرارپذیر صورت می‌گیرند. این فرایندها را می‌توان به صورت فرمول‌بندی ریاضی و برای سیستم‌های تکرارپذیر مشخص کرد. ولی وقتی به طبیعت نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم بسیاری از فرایندها اتفاق می‌افتند که رویدادهای تکرارپذیر نیستند. این تکرارپذیر نبودن به دلیل تغییرپذیری ذاتی این رویدادها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون با اشاره به اینکه این رویدادها را در قالب پدیده‌های مختلف اجتماعی اعم از انقراض‌ها، فرایندهای اقتصادی، وقوع زلزله و... می‌بینیم، تصریح نمود: اینها به وسیله قوانین فیزیکی که برای ما آشنا هستند، قالب بررسی نیستند. در این کتاب، ابتدا این فرایندها معرفی می‌شوند و بعد الگوهای متداولی که با وجود پیچیدگی‌های‌شان، بر تمامی آنها وجود دارد، ارایه و معرفی می‌شود. انتظار نمی‌توان داشت که نتیجه این الگوها پاسخی قطعی در رابطه با تحلیل این رویدادها باشد، اما الگوهای ارایه شده می‌توانند در شناخت و بررسی فرایندهای مورد اشاره، کمک نمایند.

گفتنی است کتاب جومه ویل چاپی در قطع وزیری و در 224 صفحه توسط انتشارات اسماعیلیان منتشر شده است. کتاب طبیعت چه‌گونه کار می‌کند؟ نیز در قطع وزیری و در 274 صفحه توسط انتشارات آوند اندیشه منتشر گردیده است.

 


نظر شما :