چالش‌ها و چشم‌اندازهای توسعه‌ای دانشگاه سلمان فارسی کازرون از دیدگاه برخی نخبگان دانشگاهی

۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۰ کد : ۹۷ خبر اول
تعداد بازدید:۱۰۴۵
به مناسبت فرارسیدن سالروز تأسیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، نشست هم‌اندیشی پیرامون چالش‌ها و چشم‌اندازهای توسعه‌ی دانشگاه سلمان فارسی کازرون با حضور دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی، دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و جمعی از نخبگان کازرونی عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های تهران، در سالن جلسات دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران برگزار گردید.
چالش‌ها و چشم‌اندازهای توسعه‌ای دانشگاه سلمان فارسی کازرون از دیدگاه برخی نخبگان دانشگاهی

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این نشست که به دعوت دکتر فریدون عباسی‌دوانی و به میزبانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و همراهی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران برگزار شد، پس از طرح چشم‌اندازها، دیدگاه‌ها، الزامات، ظرفیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در جهت توسعه دانشگاه سلمان فارسی کازرون توسط دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و همچنین طرح دیدگاه‌های و چشم‌اندازهای توسعه‌ای این دانشگاه و شهرستان کازرون از سوی دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم شریف شهرستان‌های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی، نخبگان دانشگاهی حاضر در نشست به طرح دیدگاه‌های خود در زمینه چالش‌های و چشم‌اندازهای توسعه‌ی دانشگاه سلمان فارسی کازرون پرداختند.

دکتر کرامت‌اله زیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در این نشست  با اشاره به پژوهش‌ها و مطالعاتی که پیرامون مسایل مختلف شهرستان کازرون داشته است، بر وجود پتانسیل‌های بسیار زیاد این منطقه در حوزه‌های مختلف اعم از محیطی، طبیعی، اجتماعی و... تأکید کرد و با برشمردن برخی از مشکلات موجود در این شهرستان، خاطر نشان نمود: بایستی متناسب با شرایط محیطی، اجتماعی و فرهنگی‌مان، سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی را داشته باشیم. ظرفیت‌های متعدد شهرستان کازرون از جمله در حوزه‌های توریسم فرهنگی، توریسم طبیعی، توریسم ورزش مغفول مانده است. علاوه بر این موارد کازرون با مشکلات زیست‌محیطی، آب، کشاورزی، اشتغال و... دست به گریبان است. دانشگاه سلمان فارسی کازرون بایستی در این حوزه‌ها به نقش‌آفرینی علمی و پژوهشی بپردازد. در تحقق این مسیر برگزاری برخی رویدادهای علمی مانند همایش الگوی سرمایه‌گذاری و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در کازرون می‌تواند اثربخش باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین با مرور برخی از مسائل پیشِ روی دانشگاه سلمان فارسی کازرون افزود: برخی از این مسائل و مشکلات می‌تواند با جذب عضو وابسته هیئت علمی، حل ‌شود. در این زمینه حاضر هستم بدون چشم‌داشتی عضو وابسته هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون بشوم. با جذب اعضا هیئت علمی وابسته، می‌توان رشته‌های این دانشگاه را تقویت نمود.

دکتر زیاری همچنین با تأکید بر لزوم گسترش ارتباط‌های دانشگاه سلمان فارسی کازرون در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌های بیشتر با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور و همچنین توسعه و تقویت ارتباط‌های بین‌المللی افزود: برخی از مشکلاتی که در حوزه برنامه‌ریزی است را می‌توان با ایجاد رشته‌هایی در مقاطع تحصیلات تکمیلی برطرف نمود. برای ظرفیت‌های نهادی که مرتبط با دانشگاه سلمان فارسی کازرون هست، از سرمایه‌های انسانی در سطوح وزارت‌خانه و دانشگاهیان مرتبط استفاده شود. جذب خیّرین نیز می‌تواند کمک‌های شایان‌توجهی به این دانشگاه نماید. کازرونی‌های بسیاری هستند که می‌توانند در این زمینه به دانشگاه کمک کنند.

دکتر علی‌محمد موذنی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، نیز در این نشست با اشاره به روزهای آغازین تأسیس و شروع به کار دانشگاه سلمان فارسی کازرون و مروری بر خاطرات آن دوران، بر لزوم کمک همه نخبگان و دانشگاهیان به تقویت جایگاه این دانشگاه تأکید و خاطر نشان نمود: کتابخانه شخصی‌ام را که حدود سه تا چهار هزار جلد کتاب هست را به دانشگاه سلمان فارسی کازرون اهدا می‌کنم. این آمادگی را هم دارم که به عنوان عضو وابسته هیئت علمی در کنار دانشگاه سلمان فارسی کازرون باشم.

طاهر شیخ‌الحکمایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هنرهای زیبا، از دیگر نخبگان شهرستان کازرون بود که در این نشست حضور داشت و به طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود برای توسعه هرچه بیشتر دانشگاه سلمان فارسی کازرون پرداخت. وی با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی موجود در کازرون، خاطر نشان نمود: با در نظر داشتن ظرفیت‌های طبیعی کازرون، می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که دانشگاه سلمان فارسی کازرون و شهرستان کازرون را به دنیا معرفی کرد. کازرون گنجینه‌ای از سنگ‌های طبیعی خوب و ارزشمند برای خلق آثار هنری است. با برگزاری سمپوزیوم‌ها و گردهمایی‌های هنری ملی و بین‌المللی، می‌توان جمعی از هنرمندان را به میزبانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون گرد هم آورد تا ظرف یک بازه زمانی مشخص، تعدادی کارهای حجمی برگرفته شده از ویژگی‌های فرهنگی کازرون و ایران را تولید نمایند. با این فعالیت هم شهر معرفی می‌شود، هم دانشگاه و هم ظرفیت‌های غنی سنگ‌های کازرون که مغفول مانده است به دنیا معرفی می‌شود. چنانچه این سنگ‌های به آثار هنری شوند، ارزش‌های افزوده زیادی دارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت استفاده از اتاق‌های فکر برای تحقق این حرکت‌ها تأکید نمود.

دکتر غلامحسین سازمند، عضو بازنشسته دانشگاه علوم بهزیستی، نیز از دیگر نخبگان دانشگاهی حاضر در این نشست بود. دکتر سازمند با تأکید بر اینکه بایستی مردم را به دانشگاه بیاوریم و بین عموم مردم و دانشگاه، خویشی ایجاد کنیم، گفت: رشته‌ها و صنوف مختلف، از زنان خانه‌دار تا بازاریان و... بایستی در قالب رویدادهای مختلفی از جمله کارگاه‌های توانمندسازی و آموزشی، پا به دانشگاه بگذارند. می‌توان چندین کارگاه برای صنوف مختلف برنامه‌ریزی کرد. اساتیدی که کازرونی هستند، می‌توانند داوطلب شوند و بدون توقع و به خرج خودشان، کارگاه‌هایی را برگزار کنند. این کار هم به ارتقا دانش زندگی منجر می‌شود و هم افرادی که در دانشگاه حضور نیافته‌اند، امکان حضور می‌یابند. بازخورد این دست از فعالیت‌ها در بلندمدت دیده می‌شود.

دکتر سازمند همچنین با تأکید بر لزوم نقش‌آفرینی تمام ظرفیت‌های شهرستان برای تقویت و توسعه دانشگاه سلمان فارسی کازرون، افزود: بایستی به صورت مداوم، مسئولیت‌های سرمایه‌های مختلف انسانی کازرون را به آنها یادآوری کنیم تا آنها نیز بهتر به نقش اجتماعی خود عمل کنند.

دکتر محمدحسن پیروی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به اینکه تخصص دانشگاهی و تجربه کاری وی در حوزه‌های شیمی به ویژه در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی است، خاطر نشان نمود: گرچه دانشگاه سلمان فارسی کازرون در حال حاضر فاقد رشته‌های مرتبط با حوزه شیمی است، منتهی همه تجربه کاری و هم بنا به ظرفیت‌هایی که ایجاد شود، هم تجربه کاری و هم تخصص دانشگاهی‌ام را برای کمک به توسعه این دانشگاه در اختیار این مجموعه قرار می‌دهم.

دکتر محمد سلیمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، از جمله نخبگان دانشگاهی دیگری بود که در این نشست به طرح دیدگاه‌های خود پیرامون چشم‌اندازهای توسعه‌ای دانشگاه سلمان فارسی کازرون پرداخت. وی با تأکید بر لزوم پیوند میان دانشگاه و جامعه، به تبیین جایگاه دانشگاه‌ها در کشور پرداخت و خاطر نشان نمود: تا چند دهه پیش دانشگاه‌های متوسط می‌توانستند برای فراهم آوردن فرصت برای اشتغال بین جوانان تحصیلکرده نقش ایفا کنند، ولی امروز دیگر به اشباع رسیده‌اند. امروز در دنیا صحبت از نسل چهارم دانشگاه می‌شود. در صورتی که در ایران حداکثر برخی دانشگاه‌های‌‌مان برخی مولفه‌های دانشگاه نسل سوم را دارند و بسیاری هم در انتهای نسل دوم قرار دارند.

وی با یادآوری این نکته که تصمیم‌های امروز ما در آینده این دانشگاه تأثیرگذار است، خاطر نشان نمود: دانشگاه‌ها گرچه بداهت داشته‌اند و کارهای زیادی کرده‌اند، اما جایگاه آنها بایستی تغییر کند. یکی از مبرم‌ترین مسائل دانشگاه‌های ما این است که از پله‌ای که در بر روی آن قرار دارند، به دانشگاه‌های نسل سوم قدم بگذارند. دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای تبیین هویت خودش بایستی در مقیاس دانشگاه نوع سوم سازماندهی شود. این دانشگاه در وهله اول بایستی به این پرسش پاسخ دهد که آیا می‌خواهد در آینده دانشگاه جامع باشد یا اینکه بر اساس همین وضعیت فعلی که برای آن ترسیم شده، قدم بردارد؟ که البته این جایگاه مناسب فردای دانشگاه نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی همچنین با تأکید بر اهمیت نقش‌آفرینی مدیریت‌ها و همچنین دارا بودن برنامه و یادآوری این نکته که اتاق‌های فکر و سرمایه‌های انسانی می‌توانند در این حوزه‌ها به دانشگاه سلمان فارسی کازرون کمک کنند، افزود: برای دانشگاه سلمان فارسی کازرون بایستی سده‌ای نگاه کنیم. بعد از آن، برنامه راهبردی میان‌مدتی داشته باشیم و مشخص کنیم که می‌خواهیم در آینده به چه ابعادی از یک دانشگاه و چه نوع دانشگاهی برسیم. پس از این مراحل به سراغ مسائل روزمره‌ای برویم که جلوی پای این دانشگاه قرار دارد.

دکتر محمد عارف، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت دستاوردهای به دست آمده در دوره جدید مدیریت دانشگاه سلمان فارسی کازرون و ضرورت تقویت و کمک به آنها، به غنای فرهنگی موجود در کازرون اشاره کرد و خاطر نشان نمود: مجموعه مدیریت فرهنگی شهرستان کازرون باید با تکیه بر ظرفیت‌های غنی فرهنگی این شهرستان در حوزه‌ی سرمایه‌های انسانی و چهره‌های فرهنگی که در اختیار دارد، ضمن بازتاب مناسب این ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف شهری اعم از نامگذاری خیابان‌هایی به نام آنها، بتواند در عمل از توانمندی‌های آنها برای غنابخشی به فعالیت‌ها بهره ببرد.

دکتر عارف همچنین با اشاره به اینکه هر وقت دانشگاه و ریاست آن خواسته است، در کنار این دانشگاه بوده‌ام و همچنان نیز در تعامل با این مجموعه هستم، به ارایه پیشنهادی در خصوص راه‌اندازی دپارتمان انسان‌شناسی هنر پرداخت و افزود: باتوجه به مطالعاتی که درخصوص کازرون و دانشگاه آن داشته‌ام، طرحی در جهت راه‌اندازی دپارتمان انسان‌شناسی هنر دارم که بعدتر می‌تواند به دانشکده تبدیل شود. در این دپارتمان دانش‌آموختگان علوم اجتماعی، هنر، باستان‌شناسی و تاریخ می‌توانند مقاطع تحصیلات تکمیلی را در آن بگذارند. حتی شرح درس آن را هم تهیه کرده‌ام. این طرح را براساس نیازهای روز جامعه، ظرفیت‌های علمی و خروجی‌های دانشگاهی کشور تنظیم کرده‌ام. با توجه به غنای فرهنگی کازرون به ویژه با برخورداری از قابلیت‌های فولکلور، مناطق باستانی و... که در مجموع عرصه‌ای غنی برای کشف و بازنمایی هنر به دست می‌دهد، می‌توان این دپارتمان را در دانشگاه سلمان فارسی کازرون راه‌اندازی کرد. این دپارتمان می‌تواند مبنای ارتباط مردم با هنر در دنیای جدید شود.

دکتر سروش مدبری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز بر ضرورت تقویت استقلال دانشگاه سلمان فارسی کازرون با استفاده از ظرفیت‌های موجود تأکید نمود و به آسیب‌شناسی شرایط موجود پرداخت و خاطر نشان نمود: رشته‌هایی که در دانشگاه سلمان فارسی کازرون هستند، براساس آمایش پیش نرفته‌اند. بایستی مطالعه‌ای برای طرح توسعه دانشگاه با ایجاد رشته‌های جدید صورت پذیرد به گونه‌ای که بتواند نیازهای شهرستان کازرون را جوابگو باشد. پتانسیل‌های کازرون در حوزه‌های آب، کشاورزی، محیط‌زیست و گردشگری است، منتهی در این حوزه‌ها در دانشگاه سلمان فارسی کازرون رشته‌ای را نداریم. بایستی رشته‌های مرتبط برقرار شود. درواقع توجه به مزیت‌های نسبی شهرستان کازرون در برنامه‌های راهبردی دانشگاه بسیار ضروری می‌باشد.

دکتر مدبری با اشاره به اینکه این آمادگی را دارم که به عنوان عضو وابسته هیئت علمی در کنار دانشگاه سلمان فارسی کازرون قرار گیرم، به ارایه پیشنهادهایی برای تقویت جایگاه علمی این دانشگاه پرداخت و خاطر نشان نمود: در کنار راه‌اندازی رشته‌ها، بایستی به سراغ راه‌اندازی مراکز پژوهشی برویم. در حال حاضر به همت دکتر عباسی‌دوانی و دکتر فاضل‌نیا، مرکز نوآوری انرژی در این دانشگاه سلمان فارسی کازرون راه‌اندازی شده است، منتهی هنوز به استقرار مراکز بیشتری مانند مرکز مطالعات زیست‌محیطی نیاز داریم. مراکز پژوهشی می‌توانند طرح‌های پژوهشی را به کازرون ببرند. حتی می‌توان گفت راه‌اندازی مراکز پژوهشی از راه‌اندازی رشته‌ها مفیدتر است. برای راه‌‌اندازی این مرکز هم مدرک و هم تجربه کارم را در اختیار دانشگاه سلمان فارسی کازرون قرار می‌دهم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با طرح پیشنهادی دیگر افزود: در دانشگاه سلمان فارسی کازرون می‌توانیم یک کرسی یونسکو با دید گردشگری، توسعه پایدار و محیط‌زیست داشته باشیم. دریاچه پریشان ثروت بسیار بزرگی است و با توجه به جایگاه محیط‌زیستی کازرون، راه‌اندازی این کرسی امکان‌پذیر است.

تقویت هیئت علمی داشنگاه سلمان فارسی کازرون با جذب استادها و دانشیارهای بیشتر، تقویت ارتباط با فرهیختگان، اساتید و سرمایه‌های انسانی کازرون در حوزه‌های مختلف، انجام مطالعات جامعه‌شناختی پیرامون چالش‌های کازرون و دانشگاهیان آن از جمله موارد دیگری بود که دکتر مدبری بر آنها تأکید نمود.

عمادالدین شیخ‌الحکمایی، عضو موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران نیز در این نشست، با اشاره به لزوم برگزاری نشست‌های تخصصی برای تعیین جهت توسعه‌ای کازرون، خاطر نشان نمود: یک اختلاف نظر خیلی کلی وجود دارد که تحول و پیشرفت در کازرون از چه مسیری می‌تواند اتفاق بیفتد؟ آیا این پیشرفت از مسیر احداث پتروشیمی، صنعت، فولاد و برق و... است یا از مسیر تقویت و استفاده اصولی از امکانات و ظرفیت‌هایی است که کازرون به صورت خداداد و در حوزه‌های مختلف دارد؟ ابتدا بایستی بر سر این موضوع بحث‌های جدی و کارشناسی شود، چراکه مسیر و جهت را مشخص می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت برگزاری جلسه‌ای با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونین وزارت‌خانه و طرح مسائل، چشم‌اندازها، ظرفیت‌ها و الزامات توسعه‌ای دانشگاه سلمان فارسی کازرون، افزود: نقش دانشگاه در جوامع توسعه‌یافته، پیش‌رانی هست. دانشگاه مطالعه و پژوهش می‌کند و دیگران از نتایج به دست آمده آن استفاده می‌کنند. در کازرون یک پیشینه هزار ساله معماری داریم که هر روز در حال از بین رفتن است. اگر دانشگاه سلمان فارسی کازرون بتواند مانند آنچه در اصفهان، تبریز، بوشهر و... انجام داده‌اند، با تملک یک خانه کوچک تاریخی در کازرون شروع کند و به مرور این اقدام را در یک محله توسعه دهد و آن را تبدیل به دانشکده هنر و معماری کند، می‌تواند گام مهم و اصولی در حفظ و احیاء ظرفیت‌های تاریخی این شهرستان بردارد. این کار زمینه‌ساز ایجاد تحول در حوزه گردشگری کازرون نیز خواهد شد. ما بایستی بر روی چیزی که زمینه و سرمایه‌اش را داریم سرمایه‌گذاری کنیم. این بستر را دانشگاه می‌تواند ایجاد کند. امیدوار هستیم خیّرین محترم شهرستان نیز به این مهم توجه نمایند.

شیخ‌الحکمایی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطر نشان نمود: رساله‌ها و پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه سلمان فارسی کازرون تولید می‌شود، در جهت ظرفیت‌های فرهنگی این شهرستان هدایت شوند. در کازرون نسخه‌های خطی فراوان، رجال و شخصیت‌های فراوانی داریم که هنوز هیچ کاری در موردشان انجام نشده است و دانشگاه سلمان فارسی کازرون می‌تواند در این زمینه به ایفای نقش بپردازد.

دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز در این نشست با تأکید بر اینکه در جهت تقویت و توسعه دانشگاه سلمان فارسی کازرون آماده همکاری حداکثری است، به برخی ظرفیت‌های مختلف شهرستان کازرون که دانشگاه می‌تواند در آنها به ایفای نقش بپردازد پرداخت و خاطر نشان نمود: شهرستان کازرون متناسب با استعدادها و ظرفیت‌هایی که داشته پیشرفت نکرده است. تغییر این وضعیت می‌تواند از دانشگاه سلمان فارسی کازرون و نقش‌آفرینی علمی و پژوهشی آن صورت پذیرد. به عنوان مثال این دانشگاه می‌تواند به شناخت و توسعه ظرفیت‌های گردشگری شهرستان کازرون کمک نماید.

دکتر دهقانی همچنین حضور دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم شریف شهرستان‌های کازرون و کوهچنار را از جمله ظرفیت‌های حائز اهمیتی دانست که باتوجه به نگاه دانشگاهی که دنبال می‌کند، می‌تواند در آینده دانشگاه سلمان فارسی کازرون و شهرستان کازرون، نقشی اساسی ایفا نماید.

دکتر عبدالرسول فروتن، عضو هیئت علمی سازمان سمت، از دیگر نخبگان دانشگاهی حاضر در این نشست بود. وی طی سخنانی خاطر نشان نمود: این امکان وجود دارد که دانشگاه سلمان فارسی کازرون در جهت توسعه و تقویت ارتباط‌های خود، با سازمان سمت تفاهم‌نامه‌ی مشترکی منعقد نماید. این تفاهم‌نامه می‌تواند در محورهایی مانند برگزاری نشست‌ها و انتشار آثار علمی کمک نماید.

دکتر فروتن همچنین با تقدیر از تلاش‌هایی که در دانشگاه سلمان فارسی کازرون به ویژه در حوزه‌های فرهنگی صورت پذیرفته است، خاطر نشان نمود: با برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و... در زمینه مسایل مختلف کازرون، می‌توان مرجعیت علمی این دانشگاه را تقویت نمود. همچنین بایستی در جهت تقویت هرچه بیشتر کتابخانه این دانشگاه که می‌تواند ضمن کمک به استقلال بیشتر دانشگاه، به جامعه پژوهشگران شهرستان کازرون نیز کمک نماید، گام برداشت.

شایان ذکر است دانشگاه سلمان فارسی کازرون وظیفه خود می‌داند از دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده محترم مردم شریف شهرستان‌های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی به جهت اهتمام جدی و حمایت‌های همیشگی از دانشگاه سلمان فارسی کازرون و به ویژه وقت بسیار مناسبی که برای این جلسه گذاشتند و نیز همکاران دفتر ایشان به ویژه جناب آقای دکتر اطاعتی و همچنین از همکاری بی‌شائبه دکتر کرامت‌اله زیاری، رئیس محترم دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران به جهت همکاری، مساعدت و در اختیار قرار دادن فضای جلسه تقدیر و تشکر نماید. همچنین به طور ویژه از حضور ارزشمند تک تک عزیزان فرهیخته‌ای که به ما منت نهادند و در این جلسه شرکت نمودند و با ارائه نقطه نظرات ارزشمند خود بر غنای جلسه افزودند، کمال تشکر و امتنان را دارد.

 


( ۲ )

نظر شما :