دکتر فریدون عباسی‌دوانی، در گردهمایی به مناسبت روز جهانی فیزیک و در جمع دانشجویان دانشگاه سلمان فارسی کازرون مطرح کرد

ضرورت توجه بیشتر به مهندسی فیزیک در دانشگاه‌ها

۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۹ کد : ۹۸ خبر اول
تعداد بازدید:۹۲۰
صبح روز شنبه، ۴ دی ماه، به مناسبت روز جهانی فیزیک، گردهمایی مجازی «فیزیک از پنجره سلمان» با حضور دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم شهرستان‌های کازرون و کوهچنار، دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر زهرا اسدی، از دانش‌آموختگان دانشگاه سلمان فارسی کازرون، جمعی از اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دانشکده علوم پایه دانشگاه سلمان فارسی کازرون در بستر مجازی برگزار گردید.
ضرورت توجه بیشتر به مهندسی فیزیک در دانشگاه‌ها

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر غریب فاضل‌نیا در این نشست ضمن تبریک روز فیزیک، ضمن تقدیر از همراهی‌های مستمر و امیدبخش دکتر فریدون عباسی‌دوانی با دانشگاه سلمان فارسی کازرون و تشکر از برگزارکنندگان این گردهمایی، دانشکده علوم پایه و رشته‌های مرتبط با این دانشکده از جمله فیزیک را از جمله ساختارهای علمی برجسته دانشگاه سلمان فارسی کازرون برشمرد که علاوه بر برخورداری از حضور اعضاء هیئت علمی توانمند، از زیرساخت‌های مناسبی نیز برخوردار است و در این زمینه خاطر نشان نمود: مرکز نوآوری انرژی که با همراهی‌های نماینده مردم شریف شهرستان‌های کازرون و کوهچنار در دانشگاه سلمان فارسی کازرون راه‌اندازی شده است در کنار پژوهشکده نانوتکنولوژی، گروه پژوهشی پیچیدگی و محاسبات، رصدخانه و... از جمله زیرساخت‌های مناسبی هستند که بستر لازم برای حضور هرچه بیشتر اساتید و دانشجویان در حوزه‌های مختلف پژوهشی، کارآفرینی و... ایجاد نموده‌اند. از سوی دیگر نیز احداث ساختمان دانشکده علوم پایه در پردیس دانشگاه در مراحل پایانی قرار دارد و امیدواریم به زودی و با همت مسئولان و حمایت‌های مردمی بتوانیم این ساختمان را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

دکتر فاضل‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تصریح بر توانمندی‌های دانشجویان دانشگاه سلمان فارسی کازرون، خاطر نشان نمود: حضور موثر و پرنشاط دانشجویان این دانشگاه در قالب انجمن‌های علمی دانشجویی، حاکی از وجود ظرفیت‌های مناسب دانشجویی است. در فرایند برنامه‌ریزی‌های دانشگاه، حمایت هرچه بیشتر از این ظرفیت‌ها را در دستور کار معاونت فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته است و امیدواریم با تداوم تلاش‌های صورت گرفته، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای دانشجویان توانمند دانشگاه سلمان فارسی کازرون در حوزه‌های مختلف باشیم.

در ادامه این مراسم، دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم شهرستان‌های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی با اشاره به اهمیت و ضرورت فیزیک پایه، خطاب به اساتید و دانشجویان یادآور شد: اساس آن چیزی که در دنیا وجود دارد در فیزیک پایه مستتر است. مرور همیشگی فیزیک پایه هم برای دانشجویان و هم برای اساتید ضروری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه افزود: بحث پدیده‌شناسی بایستی مدنظر قرار گیرد. فیزیک از آنجا برای جوامع بشری اهمیت دارد که پدیده‌شناسی انجام می‌دهد و همیشه با موارد نو سر و کار دارد که بایستی آنها را با اصول مختلف بقاء در عالم تطبیق دهد و بتواند بر مبنای آنها تجزیه و تحلیل کند که یک پدیده جدید چه مشخصات فیزیکی دارد و نتایج را در اختیار مهندسان قرار گیرد

نماینده مردم شهرستان‌های کازرون و کوهچنار همچنین تصریح نمود: باید بیشتر از قبل به فیزیک تجربی توجه کنیم و سعی کنیم که مهندسی فیزیک را در دانشگاه‌ها اشاعه دهیم؛ چراکه مهندسی فیزیک، ابزار مهندسی را به دست فیزیک‌دان‌ها می‌دهد و مهندسین را در حوزه نظری تقویت می‌کند. پس اگر ما بحث اشتغال در جامعه را در نظر بگیریم، صرف اینکه همه دانشگاه‌های ما یک جور فیزیکدان تربیت بکنند، مناسب نیست. بهتر است مهندسی فیزیک را تطبیق بدهیم. جاهایی نیاز به هسته‌ای، لیزر، الکترونیک و... داریم. اینها مبناهایی هستند که مهندسی فیزیک می‌تواند برمبنای آنها نیروی کار برای جامعه تربیت کند و مسائل فیزیک تجربی را در کشور اهمیت بیشتری بدهد.

در ادامه این گردهمایی، دکتر فریدون عباسی‌دوانی به پرسش‌های دانشجویان شرکت کننده پاسخ گفت.

در این گردهمایی همچنین دکتر زهرا اسدی، از دانش‌آموختگان دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز به ارائه بحثی با عنوان «پلاسما و کاربردهای آن ـ پیشران یونی اثر هال» پرداخت. پخش کلیپ‌هایی از دانشجویان موفق دانشگاه سلمان فارسی کازرون، مسابقه دانشجویی و... از دیگر برنامه‌های برگزار شده در این گردهمایی بود. از جمله نکات برجسته این گردهمایی حضور فعالانه دانش‌آموختگان رشته فیزیک دانشگاه سلمان فارسی کازرون بود که یا در حال ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در دانشگاه‌های کشور هستند و یا در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در حال فعالیت هستند.

گفتنی است این گردهمایی از سوی انجمن فیزیک و با همکاری انجمن فیزیک مهندسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه برگزار گردید.


( ۲ )

نظر شما :