با حضور معاون وزیر عتف و جمعی از مردم و مسئولان صورت پذیرفت

آیین آغاز بهره‌برداری از پردیس و افتتاح ساختمان دانشکده علوم پایه دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد

۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰ کد : ۲۲۴ خبر اول
تعداد بازدید:۲۹۸۲
ظهر روز شنبه، ۲۶ آذرماه و با حضور دکتر علی خطیبی، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده شهرستان‌های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی، عبدالعلی کریمی، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار فارس، هیئت رئیسه، اعضاء هیئت علمی و همیاران علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دانشگاهیان، حوزویان، جمعی از مسئولان، فرماندهان نظامی و انتظامی و مردم شهرستان کازرون، آیین آغاز بهره‌برداری از پردیس و افتتاح ساختمان دانشکده علوم پایه دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد.
آیین آغاز بهره‌برداری از پردیس و افتتاح ساختمان دانشکده علوم پایه دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در ابتدای این آیین که در سالن اجتماعات استاد دوانی دانشگاه برگزار شد، طی سخنانی با تشکر از تمامی افراد و نهادهایی که از ابتدای شکل‌گیری این دانشگاه تا به امروز در مسیر توسعۀ آن به ایفای نقش پرداخته‌اند، خاطر نشان نمود: دانشگاه سلمان فارسی کازرون به عنوان قطب علمی منطقه، از ابتدای شروع فعالیت خود تا به امروز، به مدد نگاه راهبردی و حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادوار مختلف، تلاش‌های مردم و مسئولان دلسوز و توانمند استان فارس و شهرستان کازرون، به ویژه ائمه جمعه کازرون آقایان زنده‌یاد آیت‌الله اسدالله ایمانی، آیت‌الله بزرگ بنیادی، حجت‌الاسلام شهید محمد خرسند و حجت‌الاسلام محمد صباحی، توانسته است دستاوردهای مختلفی را داشته باشد. یکی از این دستاوردها، پروژه احداث پردیس 78 هکتاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون به عنوان بزرگترین پروژۀ توسعه‌ای فضاهای دانشگاهی شهرستان است که روند اجرایی شدن آن از سال 1385 آغاز و با حمایت‌های مردم و پشتیبانی‌های مسئولان شهرستان، به ویژه پشتیبانی‌های فرمانداران کازرون و تلاش‌های نمایندگان ادوار مختلف مجلس آقایان مهندس غلامحسین نوذری، دکتر شاهین محمدصادقی، غلامرضا دهقان‌ناصرآبادی، حسین رضازاده و دکتر فریدون عباسی‌دوانی تداوم یافت و به مرحلۀ شروع بهره‌برداری رسید و امیدواریم همچنان با تداوم هم‌افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان شهرستان کازرون و همراهی‌های مردم شریف و فعالان اجتماعی شهرستان کازرون و رسانه‌ها که همواره همراه و یاور دانشگاه بوده‌اند، روند احداث پروژه‌های متعدد آن همچنان تداوم یابد.

دکتر فاضل‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تقدیر از همراهی‌ها و حمایت‌های گستردۀ مردم شهرستان کازرون و تلاش‌های هیئت رئیسه، اعضاء هیئت علمی و همیاران علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در ادوار مختلف، افزود: تلاش‌ها و گام‌های ارزشمند مدیریتی روسای گذشتۀ دانشگاه آقایان دکتر رضا پولادی، دکتر فرهاد خرمائی، دکتر فرهاد براتی، دکتر محتشم محمدی و دکتر انوشیروان غفاری‌پور و سایر مسئولان دانشگاه در ادوار مختلف، سبب شد طرح‌های توسعه‌ای این دانشگاه و به ویژه پردیس آن به مرحله‌ای برسد که بتوانیم با برنامه‌ریزی و برطرف نمودن مشکلات باقی مانده و جاری پروژه‌های عمرانی، ساختمان دانشکده علوم پایه این پردیس را که با زیربنای 5500 مترمربع و در سه طبقه به همراه یک طبقه زیرزمین احداث شده است، به بهره‌برداری برسانیم و گام جدیدی را در راستای توسعۀ فضاهای دانشگاهی کازرون و خدمت به مردم شریف علم‌دوست و عالم‌پرور این خطه برداریم.

دکتر علی خطیبی، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نیز در این آیین، طی سخنانی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته و تشکر از همراهی‌ها و پشتیبانی‌های دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم شریف شهرستان‌های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی، به دستاوردهای متعدد به دست آمده در حوزه‌های مختلف، به ویژه در حوزۀ مأموریتی وزارت عتف اشاره کرد و خاطر نشان نمود: دانشگاه‌ها می‌توانند یکی از محورها برای برطرف کردن مشکلات بیکاری دانش‌آموختگان باشند. طی سال گذشته، 40هزار شغل توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است و روند فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه سلمان فارسی کازرون، به رویکردهای این وزارت در توسعۀ فضاهای دانشگاهی اشاره کرد و افزود: داشتن مسئولیت اجتماعی و توجه به مسائل محیطی از سوی دانشگاه‌ها از جمله رویکردهایی است که در روند فعالیت توسعه‌ای دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود. در سطح شهرستان کازرون نیز دانشگاه سلمان فارسی کازرون می‌تواند در مسائلی که مزیت نسبی منطقه کازرون است به ایفای نقش بپردازد. بهره‌برداری از ساختمان‌ها و فضاهای جدید، این امکان را به وجود می‌آورد تا بتوان در راستای وظایف محوله علمی، پژوهشی و... دانشگاه‌ها بهتر به ایفای نقش پرداخت.

عبدالعلی کریمی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس نیز در این آیین با ابلاغ مراتب تبریک و قدردانی استاندار فارس، دکتر محمدهادی ایمانیه که از چهره‌های برجستۀ دانشگاهی استان نیز محسوب می‌شوند، به گسترۀ جغرافیایی استان فارس و برخورداری این استان از مزیت‌های فراوان، در کنار فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی متعدد و توانمند در این استان اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد روند تحقق دستاوردها و رشد این دانشگاه‌ها در سطح استان فارس همچنان تداوم داشته باشد. ایشان همچنین بر توجه ویژه استانداری فارس در حمایت از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تأکید نمود و دانشگاه‌ها را رکنی مهم و اساسی در روند توسعۀ استان فارس برشمرد.

دکتر فریدون عباسی‌دوانی، نماینده مردم شهرستان‌های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با تأکید بر ضرورت نقش‌آفرینی فعال و موثر اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها در روند کمک به حل مسائل جامعه و ارایه دستاوردهای علمی و فناورانه، خاطر نشان نمود: دانشگاه، قوۀ عاقلۀ کشور است و همانطور که امام راحل(ره) فرمودند، دانشگاه مبدأ همه تحولات است. یکی از مسائلی که بایستی در سطح دانشگاه‌های ما تقویت شود، موضوع تربیت است؛ به گونه‌ای که اساتید دانشگاه‌ها با نقش‌آفرینی‌های بیشتر بتوانند در کنار آموزش، به مسائل مرتبط با تربیت نسل جوان و آینده‌ساز کشور نیز بپردازند.

دکتر عباسی‌دوانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم افزایش توجه به نظریه‌پردازی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در سطح دانشگاه‌های کشور تأکید و با اشاره به فعالیت دانشگاه سلمان فارسی کازرون، خاطر نشان نمود: دانشگاه‌ها بایستی مطابق با نیاز کشور و ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه توسعه یابند. بایستی رشته‌های خط‌‌شکن به دانشگاه داده شود تا بتوانند ضمن پرورش دانشجویی که برای تخصصی وی بازار کار وجود دارد، مسائل جامعه را نیز حل نموده و در کمک به برطرف نمودن مشکلات کمک کنند.

حجت‌الاسلام محمد صباحی، امام جمعه کازرون از دیگر سخنرانان این آیین بود. ایشان با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در روند برطرف نمودن مشکلات و آغاز بهره‌برداری از پردیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و ساختمان دانشکده علوم پایه این دانشگاه، خاطر نشان نمود: معنی عملی کار جهادی و خستگی‌ناپذیر را در دانشگاه سلمان فارسی کازرون دیدم. تلاش‌های ارزشمندی صورت گرفت تا این مجموعه به جمع فضاهای دانشگاهی کازرون اضافه شود و کام مردم و جامعۀ دانشگاهی این شهرستان، شیرین شود.

حجت‌الاسلام صباحی همچنین با اشاره به راه‌اندازی نخستین خوابگاه ملکی دانشگاه سلمان فارسی کازرون از ابتدای سال تحصیلی جاری، بر ضرورت احداث خوابگاه‌های متأهلین در این دانشگاه نیز تأکید نمود و افزود: بایستی تلاش شود که مطالبات مربوط به توسعۀ دانشگاه‌ها در صدر مطالبات و پیگیری‌ها قرار گیرد چراکه با برخورداری از دانشگاه‌هایی توانمند و موثر می‌توانیم امید مضاعفی به حل ریشه‌ای مسائل و مشکلات داشته باشیم و چشم‌اندازهای وسیع‌تری را در روندهای توسعۀ منطقه دنبال کنیم.

محمدعلی بخرد، فرماندار ویژه شهرستان کازرون نیز در این آیین با برشمردن مزیت‌ها و ظرفیت‌های مختلف شهرستان کازرون، بر لزوم استفاده از ظرفیت دانشگاه سلمان فارسی کازرون در جهت کمک به تحقق این ظرفیت‌ها و استفاده مطلوب از مزیت‌های شهرستان تأکید کرد و خاطر نشان نمود: ارتباط بین دانشگاه و جامعه از ضرورت‌های اصلی روندهای توسعه‌ای است. از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواسته‌ام دانشگاه‌های شهرستان و از جمله دانشگاه سلمان فارسی کازرون را محل رجوع برای حل مشکلات و مسائلی که با آنها درگیر هستند قرار دهند تا در قالب‌های مختلف از جمله طرح‌های پژوهشی، از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی موجود در این دانشگاه‌ها برای حل مسائل جامعه و شهرستان کمک گرفته شود.

در این آیین همچنین از سرود رسمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون رونمایی شد. این سرود در راستای تحقق سیاست‌گذاری‌های وزارت عتف در جهت تقویت هویت‌بخشی دانشگاه‌ها و توسط روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون تولید و پس از طی روند معمول، مجوز آن از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کازرون صادر شد. تمامی روند تولید این سرود با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های هنرمندان شهرستان کازرون صورت پذیرفته و در قالب آن گوشه‌هایی از گسترۀ وسیع ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، زیست‌محیطی، دانشگاهی و... شهرستان کازرون و جایگاه دانشگاه سلمان فارسی کازرون در این بستر روایت می‌شود. شعر این سرود را دکتر حسین رضوی‌فرد سروده و موسیقی آن با آهنگسازی آن توسط محمدرضا امیدواری انجام شده و با تنظیم احمد نغماچی و آواز وحید فاضلی تولید شده است. تصویربرداری و تدوین نماهنگ این سرود نیز توسط محمد میرزایی انجام شده است.

گفتنی است شرکت کنندگان در این آیین، پیش از برگزاری این مراسم با حضور در قطعه شهداء گمنام همجوار با دانشگاه سلمان فارسی کازرون، با اهدا گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهداء والامقام ادای احترام کردند. پس از برگزاری این آیین نیز، شرکت‌کنندگان با حضور در پردیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، به طور رسمی بهره‌برداری از این پردیس را آغاز و ساختمان دانشکده علوم پایۀ آن را افتتاح نمودند. همچنین دکتر علی خطیبی، دکتر فریدون عباسی‌دوانی، عبدالعلی کریمی، محمدعلی بخرد و جمعی از شرکت‌کنندگان، از کارگاه‌های فعال ساختمان دانشکده فنی و مهندسی و بازارچه دانشجویی بازدید نموده و با حضور در کلاس‌های درس، آزمایشگاه‌ها، دفاتر کار اعضاء هیئت علمی، فضاهای اداری و... ساختمان دانشکده علوم بخش‌های مختلف این ساختمان دیدار کردند. در پایان نیز جلسه شورای دانشگاه با هدف بررسی مسائل جاری و راهکارهای تقویت دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای برطرف نمودن این مسائل، در سالن کنفرانس ساختمان دانشکده علوم پایه برگزار گردید. دکتر خطیبی و همراهان در پایان از مجموعه جهانی بیشاپور و نقوش برجسته تنگ چوگان بازدید نمودند.

پردیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، بزرگترین پروژۀ توسعه‌ای فضاهای دانشگاهی این شهرستان است که در قطعه زمینی به مساحت 78 هکتار در کیلومتر 5 جاده کازرون ـ بوشهر قرار گرفته است. در حال حاضر دو پروژه شامل ساختمان دانشکده علوم پایه و زمین چمن مصنوعی در این پردیس به بهره‌برداری رسیده‌اند و ساختمان سلف سرویس آن نیز در مراحل نهایی جهت آغاز بهره‌برداری قرار دارد. ساختمان مجموعه کلاس‌ها، ساختمان دانشکده فنی و مهندسی، بازارچه دانشجویی، خوابگاه خیّرساز و... نیز از جمله دیگر پروژه‌های برجستۀ این پردیس است که در کنار فعالیت‌های عمرانی دیگر از جمله تکمیل محوطه‌سازی و... در روند احداث قرار دارند. 

برای مشاهده گزارش تصویری این رویداد، اینجا را کلیک کنید.


( ۲۰ )

نظر شما :