با حضور هیئت رئیسه دانشگاه سلمان فارسی کازرون و جمعی از اساتید، پژوهشگران و اهالی فرهنگ بوشهر و کازرون صورت پذیرفت

نشست «تعاملات فرهنگی و تمدنی بوشهر و کازرون از گذشته‌های دور تا امروز» برگزار گردید

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۴ کد : ۲۷۵ خبر اول
تعداد بازدید:۵۸۰
شامگاه یک‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه و با حضور دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر عبدالکریم مشایخی، رئیس بنیاد بوشهرشناسی، دکتر عباس عاشوری‌نژاد، مدیر گروه کارشناسی‌ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، جمعی از اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه سلمان فارسی کازرون و جمعی از پژوهشگران و اهالی فرهنگ بوشهر و کازرون، نشست «تعاملات فرهنگی و تمدنی بوشهر و کازرون از گذشته‌های دور تا امروز» به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر و در سالن شهید علیمحمدی این دانشگاه برگزار گردید.
نشست «تعاملات فرهنگی و تمدنی بوشهر و کازرون از گذشته‌های دور تا امروز» برگزار گردید

شامگاه یک‌شنبه، 17 اردیبهشت‌ماه و با حضور دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر عبدالکریم مشایخی، رئیس بنیاد بوشهرشناسی، دکتر عباس عاشوری‌نژاد، مدیر گروه کارشناسی‌ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، جمعی از اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه سلمان فارسی کازرون و جمعی از پژوهشگران و اهالی فرهنگ بوشهر و کازرون، نشست «تعاملات فرهنگی و تمدنی بوشهر و کازرون از گذشته‌های دور تا امروز» به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر و در سالن شهید علیمحمدی این دانشگاه برگزار گردید.

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این نشست با اشاره به ریشه‌های مشترک و درهم‌تنیدۀ فرهنگی بین بوشهر و کازرون، بر ضرورت تقویت ورود دانشگاه‌ها به بررسی علمی این مهم و کمک به توسعۀ مطلوب سرزمینی آن تأکید و خاطر نشان نمود: دانشگاه‌ها می‌توانند بسترساز تعمیق روابط فرهنگی و اجتماعی در کالبدهای مختلف سرزمینی و منطقه‌ای باشند. بر همین اساس دانشگاه سلمان فارسی کازرون آمادگی دارد تا در قالب عمل به مسئولیت اجتماعی خود، در کنار فرهیختگان استان بوشهر در جهت کمک به این مهم، به نقش‌آفرینی در سپهر علمی بپردازد.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های دانشگاه سلمان فارسی کازرون و دانشگاه خلیج فارس، افزود: در راستای تقویت روابط منطقه‌ای و کمک به افزایش مراودات علمی و پژوهشی، آمادگی خود را برای ارائۀ ظرفیت‌های بالقوۀ دانشگاه برای کمک به ایفای مسئولیت اجتماعی که در برابر اهالی بوشهر و کازرون داریم، اعلام می‌کنیم. در همین راستا علاوه بر انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه خلیج فارس، رویکردهای تعاملی و ظرفیت‌های علمی مطلوب موجود در دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر را نیز به عنوان یکی از پل‌های ارتباطی مهم و کلیدی در جهت کمک به این موضوع در نظر گرفته و آماده مشارکت در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های علمی مشترک هستیم چراکه چنین اقداماتی هم از سوی عموم مردم مطالبه می‌شود و هم آنها را در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه در برابر جامعه در سند راهبردی و اهداف توسعه‌ای دانشگاه سلمان فارسی کازرون قرار داده‌ایم.

در ادامه دکتر عبدالکریم مشایخی، رئیس بنیاد بوشهرشناسی، ضمن بیان برخی از نمونه‌های متعدد مراودات تاریخی بوشهر و کازرون به مرور نتایج به دست آمده از برخی پژوهش‌های صورت گرفته در این خصوص اشاره کرد. ایشان همچنین بر ضرورت توجه ویژه به ارتباط‌های تاریخی و ریشه‌دار فرهنگی و اجتماعی بین بوشهر و کازرون تأکید و پیشنهاد داد نشست‌های مشترکی برای بررسی وجوه مختلف این ارتباطات اعم از وجوه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... برگزار گردد تا بتوان به مدد نتایج حاصل از بررسی‌ها و گفتگوهای علمی صورت گرفته، به نتایج روشن‌تری دست یافت.

دکتر عباس عاشوری‌نژاد، مدیر گروه کارشناسی‌ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر نیز در این نشست ضمن تشریح بسترهای تاریخی و ظرفیت‌های فرهنگی بوشهر برای میزبانی از گروه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در طول تاریخ، ترکیب آن را با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نیروهای انسانی ادوار مختلف تاریخ کازرون، به عنوان بستری فرهنگی ـ تاریخی برای شکل‌گیری تعاملات گوناگون برشمرد و به تشریح وجوه مختلف آن پرداخت.

گفتنی است در ادامه پژوهشگران و اهالی فرهنگ حاضر در نشست به بیان دیدگاه‌های مختلف خود در ارتباط با مراودات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... بوشهر و کازرون پرداختند.


( ۳ )

نظر شما :