کتاب «نگاه به عقاید، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم با نگاه ریاضی»، تألیف دکتر حسین مهدویان‌راد منتشر شد

۰۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۱ کد : ۶۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۳۱
کتاب «نگاه به عقاید، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم با نگاه ریاضی»، تألیف دکتر حسین مهدویان‌راد، عضو هیئت علمی گروه آموزشی ریاضی دانشگاه سلمان فارسی کازرون منتشر شد.
کتاب «نگاه به عقاید، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم با نگاه ریاضی»، تألیف دکتر حسین مهدویان‌راد منتشر شد

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر مهدویان‌راد، در خصوص محتوای این کتاب ضمن اشاره به وجود عقاید، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف در جوامع گوناگون، خاطر نشان نمود: پرسش سوال اساسی کتاب این است که نگاه ریاضی به این دیدگاه‌ها چگونه است؟ چگونه با نگاه ریاضی می‌توان این دیدگاه‌ها را هضم نمود؟ آیا از نگاه ریاضی، اینها تنها زاییده تفکرات و تخیلات بشر است؟ بنابراین در این کتاب بدون وارد شدن به احساسات و موضوعات و مطالب اعتقادی و بدون استفاده از توصیه‌های اخلاقی و یا موضوعات روانشناسی و مبانی جامعه‌شناسی که البته همه آنها قابل احترام هستند، تنها براساس نگرش ریاضی، موضوعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون همچنین افزود: شاید به دلیل دقیق بودن ریاضیات و به خاطر ساختار منطقی علم ریاضی، اینگونه تصور شود که از نگاه علم ریاضیات، اینها بیشتر غیرعقلانی، غیرمنطقی، خرافه‏، خوددرآوردی و یا زاییده تخیلات بشری می‌باشد؛ اما در کمال ناباوری، در این کتاب خواهیم دید که از نگاه ریاضیات، این دیدگاه‌ها، نه تنها می‌تواند غیرعقلانی و غیرمنطقی نباشد، نه تنها می‌تواند خرافه نباشد، نه تنها می‌تواند خوددرآوردی نباشد و نه تنها می‌تواند زاییده تخیلات بشری نباشد، بلکه  می‌تواند درست هم باشد.

گفتنی است کتاب نگاه به عقاید، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم با نگاه ریاضی، توسط انتشارات کتیبه نوین منتشر و در دسترس پژوهشگران و علاقمندان قرار گرفته است.


( ۱ )

نظر شما :