چاپ مقاله عضو هیئت علمی رشته فیزیک دانشگاه سلمان فارسی کازرون در مجله معتبر بین‌المللی Scientific Reports از گروه انتشارات نیچر

۱۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵ کد : ۸۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۰۱
مقاله علمی دکتر مهدی عسکری، عضو هیئت ‌علمی رشته فیزیک دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در مجله معتبر بین‌المللی Scientific Reports از گروه انتشارات نیچر منتشر شد.
چاپ مقاله عضو هیئت علمی رشته فیزیک دانشگاه سلمان فارسی کازرون در مجله معتبر بین‌المللی Scientific Reports از گروه انتشارات نیچر

بنا به گزارش روابط عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، مقاله ISI دکتر مهدی عسکری، عضو هیئت علمی رشته فیزیک دانشگاه سلمان فارسی کازرون، با عنوان « Non-Hermitian indirect exchange interaction in a topological insulator coupled to a ferromagnetic metal» در نشریه Scientific Reports از مجلات Q1 با ضریب تأثیر (IF) 4.379 پذیرفته و در این نشریه معتبر بین‌المللی منتشر شد.

دکتر عسکری در تشریح موضوع این مقاله اظهار داشت: در مطالعه نظری دستگاه­های فیزیکی، عمدتا دستگاه­ها منزوی(ایزوله) از محیط پیرامون در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که در دنیای واقع، هیچ سیستمی کاملا از اطراف خود ایزوله نیست و با یک منبع خارجی در تماس و برهم­کنش است. در این مقاله ما سیستمی شامل عایق‌های توپولوژیک با ناخالصی­های مغناطیسی بر هم‌ کنش‌کننده را در نظر گرفته و با فرض اینکه سیستم با محیط اطراف خود در ارتباط است، تاثیر محیط پیرامون بر رفتار بر هم کنشی اسپین ناخالصی‌ها را مورد مطالعه قرار دادیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون همچنین در این رابطه افزود: از آنجا که می‌توان اطلاعات کوانتومی را در اسپین ناخالصی‌های مغناطیسی ذخیره نموده و از آن­ها به عنوان حافظه استفاده کرد، آگاهی از نوع بر هم کنش آن ناخالصی­ها در شرایط واقعی و در هنگام تماس با یک منبع خارجی می­تواند کمک شایانی به طراحی بهتر این حافظه‌های کوانتومی نماید. در این کار ما پی بردیم که وجود محیطی شامل یک منبع فرومغناطیس منجر به ورود پارامترهای قابل تغییر بیشتری در مساله گردیده و توانایی ما را در کنترل و هدایت برهم­ کنش اسپین‌ها به شکل موثری افزایش می­دهد.

در همین راستا، دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، طی پیامی ضمن تبریک این موفقیت و تقدیر از دستاورد علمی دکتر عسکری و با ابراز امیدواری نسبت به تداوم موفقیت‌های علمی ایشان و سایر اعضاء هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، خاطر نشان نمود: حضور و فعالیت اعضاء علمی توانمند از جمله ظرفیت‌های غنی این دانشگاه است که زمینه‌ساز ارایه خدمات علمی و پژوهشی بهتر به دانشجویان این دانشگاه و رشد و ارتقاء آنها شده است.

گفتنی است مجله Scientific Reports یکی از مجلات سطح اول با ضریب تاثیر (IF) 4.379 است. علاقمندان جهت دسترسی به این مقاله می‌توانند به آدرس https://www.nature.com/articles/s41598-021-01591-x مراجعه کنند.

 


نظر شما :