با همکاری مشترک دانشگاه سلمان فارسی کازرون و دانشگاه خلیج فارس بوشهر صورت پذیرفت

همایش علمداران مکتب فاطمه(س) برگزار شد

۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۶ کد : ۹۹ خبر اول
تعداد بازدید:۷۳۲
صبح روز سه‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه، همزمان با ایام فاطمیه و سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، همایش «علمداران مکتب فاطمه(س)» با حضور جمعی از اعضاء خانواده شهدا، امام جمعه کازرون، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه کازرون، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خلیج فارس بوشهر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کازرون، اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه سلمان فارسی کازرون، جمعی از روسا دانشگاه‌های کازرون، جمعی از اعضاء هیئت علمی، همیاران علمی، دانشجویان دانشگاه‌های سلمان فارسی کازرون و خلیج فارس بوشهر، فرماندهان مراکز نظامی و انتظامی کازرون، رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان کازرون و جمعی دیگر از مسئولان شهرستان کازرون در سالن اجتماعات استاد علی دوانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید.
همایش علمداران مکتب فاطمه(س) برگزار شد

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این همایش که با همکاری کانون قرآن و عترت دانشگاه سلمان فارسی کازرون و کانون قرآن و عترت دانشگاه خلیج فارس بوشهر و پشتیبانی و حمایت معاونت‌های فرهنگی هر دو دانشگاه به صورت نیمه‌حضوری برگزار گردید، دکتر غریب فاضل‌نیا طی سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) و سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و با گرامیداشت سایر مناسبت‌های این ایام، با اشاره به عطرآگین شدن فضای شهرستان کازرون به دلیل استقبال از پیکر مطهر یکی از شهدا دوران دفاع مقدس، خاطر نشان نمود: مجموعه رویدادها و مناسبت‌های مختلف این ایام، فرصت بسیار ارزشمندی در جهت تعمیق بخشیدن به ارزش‌های دینی است. بایستی تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد تا با درک ضرورت‌های حائز اهمیت اسوه‌های اخلاق و الگوهای عمل که این ایام به نام آنها نامگذاری شده است، شناخت مناسب‌تری از آنها را به دست آورده و در اختیار جامعه قرار دهیم.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون همچنین با تقدیر از همراهی و همکاری مشترک دانشگاه خلیج فارس بوشهر در برگزاری این برنامه، به ویژه با تشکر از حضور و همراهی حجت‌الاسلام جمالی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، خاطر نشان نمود: این همایش که با همت کانون‌های فرهنگی و ذیل سیاستگذاری‌ها و راهبردهای معاونت‌های فرهنگی هر دو دانشگاه سلمان فارسی کازرون و خلیج فارس بوشهر برگزار می‌شود، در عین حال اتفاق مبارکی در جهت عملیاتی شدن اقدامات پیشینی است که در جهت برقراری ارتباط و تعامل با واحدهای دانشگاهی همجوار در اولویت کاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون قرار داده‌ایم و ان‌شاءالله این ارتباط با دانشگاه برجسته و اثرگذار خلیج فارس بوشهر، در زمینه‌های دیگر هم توسعه پیدا کند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمد صباحی، امام جمعه کازرون نیز ضمن تسلیت و گرامیداشت مناسبت‌های مختلف این ایام، با اشاره به مسئولیت سنگینی که از ناحیه حضرت فاطمه زهرا(س) سپرده شد، با ذکر حدیثی از حضرت فاطمه زهرا(س) خاطر نشان نمود: دفاع از امام و دعوت مردم به سمت امام، وظیفه شیعیان است و حضرت زهرا(س) این کار را به شایستگی انجام می‌دادند. حضرت زهرا(س) به مردم عهد امامت و ولایت را یادآوری می‌کردند. این مسئولیت فاطمیه برای ما است. ولایت فقیه، ولایت شخص نیست چراکه حاکمیت از آن خدا است. ما متعهد به عمل به دستورات خدا هستیم و این دستورات از طریق ولی که پیامبر یا امام معصوم یا امام فقیه هست به ما می‌رسد.

امام جمعه کازرون همچنین با تشکر از ریاست دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای برقراری تعامل و ارتباط با سایر نهادهای علمی از جمله دانشگاه خلیج فارس بوشهر، اظهار امیدواری کرد این برنامه فتح بابی برای برقراری ارتباط بیشتر با مجموعه علمی استان بوشهر باشد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام رضا جمالی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خلیج فارس بوشهر، با گرامیداشت مناسبت‌های مختلف این ایام، به تشریح یکی از فرازهای زیارت‌نامه حضرت زهرا(س) پرداخت. ایشان در ادامه با تشکر و قدردانی از برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای برگزاری این رویداد مشترک و تشکر از دانشجویان کانون فرهنگی قرآن و عترت هر دو دانشگاه، خاطر نشان نمود: تدوین سند قرآنی کشور در استان بوشهر صورت پذیرفت و بعضی از طرح‌ها در حال اجرا است. هم در قالب اجرای این طرح‌ها و هم مجموعه برنامه‌ها و رویدادها و بسترهای مختلف دیگر، امکان تعامل بین دانشگاه خلیج فارس بوشهر و دانشگاه سلمان فارسی کازرون وجود دارد و این تعامل‌ها می‌تواند چشم‌اندازهای خوب و امیدبخشی را به دنبال داشته باشد.

سرهنگ غلامرضا توکل، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه کازرون از دیگر سخنران‌های این همایش بود. ایشان نیز ضمن تسلیت و گرامیداشت مناسبت‌های مختلف این ایام، با اشاره به وظایت اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان، ضمن تقدیر از دانشگاه سلمان فارسی کازرون و دانشگاه خلیج فارس بوشهر برای برگزاری این رویداد مشترک و با ابراز امیدواری در خصوص ادامه این دست از فعالیت‌ها، با اشاره به اهمیت بصیرت‌افزایی در سطح جامعه، خاطر نشان نمود: اساتید و دانشگاهیان، افسران مکتب تبیین فرهنگ اسلام و انقلاب و شاگردان مکتب شهید قاسم سلیمانی هستند. دانشگاهیان علمداران مکتب حضرت فاطمه(س) هستند و در جهت ادامه دادن مسیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بایستی هم در حوزه تبیین و هم در حوزه دفاع که لازمه هر دو نیز شناخت و علم‌اندوزی است، تلاش کنند. پرورش دادن فرزندان انقلاب برای سپردن مسئولیت‌های آینده، یکی از اصلی‌ترین وظایت اساتید و دانشگاهیان است. در قبال مسئولیتی که داریم علاوه بر تعهد حقوقی در برابر مردم، تعهد اخلاقی در قیامت و در برابر خدا را نیز داریم و بایستی بدانیم که در برابر هر دو این مسئولیت‌ها بایستی پاسخگو باشیم.

سیدمسعود بوستانی، از پژوهشگران دینی نیز در این نشست و در قالب ارایه بحثی به پیامدهای تاریخی رویدادهای صدر اسلام به ویژه پیرامون حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت. ایشان ضمن تشریح مکتب سقیفه در برابر مکتب اهل بیت(ع) به ریشه‌شناسی برخی از چالش‌های امروز جامعه و خاستگاه‌های جریان‌های ضدشیعه پرداخت و خاطر نشان نمود: سردار قاسم سلیمانی، نمونه بارز و مثال‌زدنی از پیروان راستین مکتب فاطمه زهرا(س) و اهل بیت(ع) است. با تعمق در ابعاد مختلف شخصیتی این سردار بزرگ اسلام، می‌توانیم ضمن الگو گرفتن جهت حرکت در مسیر مکتب اهل بیت(ع)، به وظایف تاریخی‌مان نیز عمل نماییم.

شعرخوانی حسین مسرور شاعر اهل بیت(ع) و برادر شهید محمد مسرور، از شهدا مدافع حرم شهرستان کازرون در مدح حضرت فاطمه زهرا(س) و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ترسیم همزمان پرتره شهید عبدالرسول بازیار از شهداء غواص دوران دفاع مقدس توسط فاطمه مسرور، خواهر شهید محمد مسرور و از هنرمندان نقاش شهرستان کازرون نیز از دیگر برنامه‌های برگزار شده در این همایش بود که مورد توجه حاضران و شرکت کنندگان قرار گرفت.

برگزاری نمایشگاه کتابی از آثار مرتبط با حضرت فاطمه زهرا(س)، سردار شهید قاسم سلیمانی، دوران دفاع مقدس، بصیرت و... از جمله دیگر برنامه‌هایی بود که همزمان با این همایش اجرا شد.

گفتنی است این همایش به مناسبت گرامیداشت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، روز جهانی مقاومت و سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، سالروز وفات حضرت ام البنین (س) ـ روز تکریم مادران و همسران شهدا و روز شهدا دانشجو برگزار گردید.

 

برای مشاهده گزارش تصویری این همایش، اینجا را کلیک کنید. 

 


( ۲ )

نظر شما :