چاپ مقاله دو عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در مجله معتبر بین‌المللی Scientific Reports از گروه انتشارات نیچر

۰۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۳ کد : ۱۷۳ خبر اول
تعداد بازدید:۱۲۰۶
مقاله علمی دکتر سعید فلاحی، عضو هیئت علمی بخش ریاضی و دکتر محمدرضا تقدسی، عضو هیئت علمی بخش فیزیک دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در مجله معتبر بین‌المللی Scientific Reports از گروه انتشارات نیچر منتشر شد.
چاپ مقاله دو عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در مجله معتبر بین‌المللی Scientific Reports از گروه انتشارات نیچر

بنا به گزارش روابط عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، مقاله ISI دکتر سعید فلاحی و دکتر محمدرضا تقدسی، اعضاء هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، با عنوان « Quantum‑behaved particle swarm optimization based on solitons» در نشریه Scientific Reports از مجلات Q1 با ضریب تأثیر (IF) 5 پذیرفته و در این نشریه معتبر بین‌المللی منتشر شد.

باتوجه به پیشرفت‌های روزافزون علم و فناوری، بهینه‌سازی مسائل پیچیده فیزیکی و مهندسی نیز همواره به عنوان یک مساله چالشی مطرح بوده است به طوری که حل آنها با روش‌های سنتی و کلاسیک دشوار و در بعضی مواقع ناممکن بوده است. بر این اساس محققان همواره به دنبال الگوریتم‌های کارآمدی بوده‌اند که در این راستا الگوریتم‌های بهینه‌سازی فراابتکاری الهام گرفته از پدیده‌های فیزیکی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بر همین اساس، اعضاء هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در این مقاله به معرفی یک نوع جدید از الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات کوانتومی پرداخته‌اند که براساس مفهوم کوانتومی سالیتون‌های ذره‌مانند بنا شده است.  محاسبات عددی نشان داده‌اند که با در نظر گرفتن سناریوی حرکت الگوریتم براساس تابع چگالی احتمال سالیتون‌های کوانتومی می‌توان مسائل بهینه‌سازی را با کارایی و سرعت بالاتری حل نمود.

به دنبال انتشار این مقاله، دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، طی پیامی ضمن تبریک این موفقیت و تقدیر از دستاورد علمی دکتر فلاحی و دکتر تقدسی و با ابراز امیدواری نسبت به تداوم موفقیت‌های علمی آنها و سایر اعضاء هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، خاطر نشان نمود: نتایج تلاش‌های علمی موثر و مداوم اعضاء هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، علاوه بر آنکه توانمندی‌های بالای علمی آنها را به خوبی به اثبات رسانده است، همچون تکیه‌گاهی ارزشمند برای آموزش موثر و مفید برای دانشجویان این دانشگاه نیز محسوب می‌شود و در مجموع باعث شده است که توانمندی‌های علمی و پژوهشی این دانشگاه با پویایی در مسیری رو به رشد به پیش رود.

گفتنی است مجله Scientific Reports یکی از مجلات سطح اول با ضریب تاثیر (IF) 5 است. علاقمندان جهت دسترسی به این مقاله می‌توانند به آدرس https://www.nature.com/articles/s41598-022-18351-0 مراجعه کنند.

 


لینک دانلود فایل

( ۴ )

نظر شما :